Klimatklivet arbetar aktivt för att minska utsläpp som påverkar klimatet.

En grönare sommar med fler elbilsplatser

Efter beviljat klimatstöd från Naturvårdsverkets satsning Klimatklivet kan Q-Park installera ytterligare 36 elbilsplatser under sommaren 2017. Klimatklivet stöttar åtgärder som har hög klimatnytta för bland andra transporter och infrastruktur.

Vi är mycket glada att vi kan hjälpa våra kunder att köra miljövänligt”, betonar Tomas Eneroth, ansvarig för inköp och distribuering av elbilsplatser på Q-Park. ”Att främja miljön är oerhört viktigt i vårt arbete med kvalitet och hållbarhet”.

Elbilsplatserna som installeras under sommaren och hösten kommer successivt vara klara för användning. I Uppsala uppgraderar parkeringshuset Grimhild de fyra befintliga elbilsplasterna till intelligenta laddboxar med typ två kontakt. Malmö fördelar sexton elbilsplatser i parkeringshusen Öresund, Niagara, Erika, Korpen samt markparkeringen Kockum. I Västerås kommer fyra elbilsplatser finnas tillgängliga i parkeringshuset Skrapan, vilket är nytt för den här anläggningen. Gävle får åtta elbilsplatser, fördelade mellan parkeringshusen Flanör, Gallerian Nian och Oxen. I Lund kommer Clemenstorget få fyra elbilsplatser installerade, något som är nytt för anläggningen och ett stort steg mot ett bättre klimat.