30 nya laddplatser till sommaren tack vare klimatstöd

30 nya laddplatser till sommaren tack vare klimatstöd

Q-Park har beviljats klimatstöd från Naturvårdsverkets satsning ”Klimatklivet” för installation av ytterligare 30 elbilsplatser. De 30 nya elbilsplatserna kommer att fördelas i omkring 15 garage/p-hus i Stockholm och beräknas vara klara för användning till sommaren.

Q-Park har sökt klimatstöd för att kunna erbjuda våra gröna kunder flera laddplatser i våra parkeringsanläggningar. Idag är det möjligt att besöksparkera och ladda din elbil i 14 av Q-Parks garage i Stockholm. Nu står det dock klart att Q-Park får stöd från Klimatklivet att installera ytterligare 30 elbilsplatser under 2017. Platser som beräknas kunna nyttjas av kunderna redan till sommaren.

”Vi är mycket glada för det stöd vi har fått från Klimatklivet. Vi vill gärna stödja alla våra kunder som väljer att köra miljövänligt och genom detta göra vardagen lite enklare för besökare med elbil” säger Tomas Eneroth som är ansvarig för inköpen av de nya laddstationerna på Q-Park.

Naturvårdsverket satsning ”Klimatklivet” är en del av den statsbudget som riksdagen har beslutat om för 2017. Sedan 2015 har redan över 1 miljard kronor delats ut i stöd till lokala klimatinvesteringar. Tanken är att pengarna från Klimatlivet ska gå till klimatinvesteringar på en lokal nivå. Det huvudsakliga syftet med investeringen ska vara att minska växthusgasutsläppen.

Om Q-Park

Q-Park är ”Parkering med kvalitet”. Detta avspeglar sig både i affärsstrategi och sättet att driva och organisera verksamheten. Vårt uppdrag är att öka människors välbefinnande, genom att tillhandahålla rena och säkra parkeringsanläggningar, i attraktiva lägen.

Q-Park är en av de största aktörerna inom parkering i Europa med ledande positioner i 10 länder. I Sverige har Q-Park mer än 300 000 parkeringsplatser i 1 500 parkeringsanläggningar över hela landet. Bolaget har i Sverige ca 400 anställda.