Foto: JM

Bergrumsgaraget nomineras till ännu ett pris

I Årstadal på Liljeholmskajen ligger det enorma bergrum som tidigare fungerat som lagerlokaler för Vin och Sprit. Nu är det dock förvandlat till ett enormt och prisbelönt bergrumsgarage som rymmer över 1000 fordon. För andra gången nomineras nu garaget för ett pris, denna gång är det till Årets Bygge 2017.

Bergrumsgaraget i Årstadal är ett av de 20 byggprojekt som nu har nominerats till Årets Bygge 2017. Ett bygge som resulterat i att Stockholm nu har fått 1 022 nya parkeringsplatser och mellan 500 och 600 bostäder fler än planerat. Detta utan att någon ny mark har tagits i anspråk.

Senaste tiden har det hänt mycket i området kring Liljeholmskajen där Bergrumsgaraget är beläget. JM som äger Bergrumsgaraget, utvecklar även merparten, 3 500, av bostäderna i området.

– Samhällsekonomiskt är det ett unikt projekt, säger Johan Ax Riise, projektledare och arbetschef hos projektutvecklaren JM, till tidningen Byggindustrin,

Tävlingen Årets Bygge 2017 avgörs och presenteras på Årets Bygge-galan den 27 mars 2017 på Cirkus i Stockholm. Tävlingen är ett samarbete mellan tidningen Byggindustrin och Svensk Byggtjänst och lyfter fram exempel på det bästa som sektorn presterar i kvalitet, samarbete, ekonomi och form.

Varje år nomineras totalt 20 projekt. Läs mer om galan och köp biljetter här.

Här kan du läsa mer om Årets Bygge 2017.

Källa: www.byggindustrin.se