Connect Sweden – ett samarbete som bidrar till långsiktig och hållbar tillväxt för hela Sverige

Bild: Swedavia

Connect Sweden är ett opolitiskt samarbete mellan näringslivet, offentliga organisationer, Stockholms stad, regionen, Swedavia och andra viktiga intressenter för att stärka regionens och landets långsiktiga konkurrenskraft, genom att attrahera nya direktförbindelser till Sverige.

Socialdemokraternas gruppledare i Riksdagen Mikael Damberg och partiets ekonomiske talesperson Magdalena Andersson tar strid för att Stockholm Arlanda Airport, Airport City Stockholm ska bli den ledande flygplatsen i Norden:

Det är viktigt för Sveriges konkurrenskraft att vi har fungerande internationella förbindelser, inte minst för företagen när de väljer var de ska placera sina huvudkontor, säger Magdalena Andersson till Dagens Industri.

Målet med Connect Sweden är att Arlanda ska bli Skandinaviens ledande flygplats, med nya direktlinjer till såväl Asien och Nordamerika som Europa. Samarbetet leds av Jacob Wallenberg, som även är vice ordförande i SAS. Torborg Chetkovich, koncernchef Swedavia, kommenterar valet av Jacob Wallenberg som styrgruppens ordförande till Dagens Industri:

- Det var oerhört viktigt för oss att få med en stark representant från näringslivet och det har vi verkligen fått i Jacob Wallenberg. Vi är väldigt glada att han engagerar sig i den här frågan.

Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd är redo att ta plats i Connect Swedens styrgrupp och uttalar sig till Dagens Industri:

- Allt man kan göra för att stärka Arlanda är i grunden bra. Om de skulle vilja ha mig med där så skulle jag naturligtvis tacka ja.

Vänligen klicka här och här för att läsa artiklarna i Dagens Industri, skrivna av Fredrik Öjemar.

Märsta.nu rapporterar att beskedet från Mikael Damberg och Magdalena Andersson välkomnas av Kommunstyrelsens ordförande, partikollegan, Lars Bryntesson.

- Sverige är ett litet, exportberoende land och handel med omvärlden är central för vår ekonomi. Storstockholm är en viktig tillväxtmotor för Sverige, och den regionala stadskärnan Arlanda-Märsta är den mest dynamiska delen av Stockholmsregionen. Vi är sammanfattningsvis en kommun som spelar stor roll för regionens och landets utveckling, och därmed en kommun som har framtiden för oss, fortsätter Bryntesson till Märsta.nu.

Connect Swedens styrgrupp består av, förutom styrelseordförande Jacob Wallenberg, också av styrelsemedlemmarna Ulla Hamilton, trafik- och arbetsmarknadsborgarråd i Stockholms stad, Stockholms läns landshövding Chris Heister, Olle Zetterberg, VD Stockholm Business Region, Maria Rankka, VD Stockholms Handelskammare, Göran Johnsson som är informationsansvarig för IF Metall samt Henry Sténson med bakgrund från bland annat SAS.

Kristina Alvendal, VD Airport City Stockholm, är mycket positivt till initiativet Connect Sweden:

- Ett partnerskap mellan det offentliga och näringslivet är en viktig del av framtidens lösning. Airport City Stockholm är ett unikt samarbete mellan SwedaviaSigtuna kommun samt Arlandastad Holding. Vi, på samma sätt som Connect Sweden, arbetar för att öka hela regionens tillväxt och flygplatsstaden bidrar till att Stockholm, Sverige blir Nordens framtida nav.

Stockholm Arlanda Airport är en del av Airport City Stockholm. Med ambitionen om en levande flygplatsstad, närmare världen utvecklas Airport City Stockholm och skapar dynamiska centrum för industri, handel och möten. Flygplatsstaden skapar förutsättningar för 50 000 arbetsplatstillfällen i området fram till år 2030.