Elways visar framgångsrika tester på Arlandastad Holdings bana Test Track 2, Airport City Stockholm

Bilden visar Gunnar Asplund, VD Elways samt en av de tester som genomförts på Arlandastad Holdings bana Test Track 2, Airport City Stockholm. Foto: Arlandastad Holding.

Testerna som genomförts av Elways vid Test Track 2, Airport City Stockholm visar att verksamhetens nuvarande lösning klarar svenska vinterförhållanden med smuts, kyla, snö och is. Sedan invigningen av Test Track 2 i maj 2012 har Elways genomfört provkörningar vid 40 tillfällen, varav 14 i vinterväder. Tekniken med en elskena i vägen och släpkontakt på bilen har då visat sig fungera, oavsett väderlek.

- Med de tester vi har gjort visar vi att tekniken med konduktiv matning från vägen är både säker och klarar Sveriges varierade klimat. Elbilar har det funnits i 100 år men att ta el från nätet till en rörlig bil på ett sätt som är säkert, kostnadseffektivt och klarar de påfrestningar Sveriges klimat medför är banbrytande. Vi ser en mycket intressant utveckling som kan göra elfordon konkurrenskraftiga med fossildrivna fordon. säger Gunnar Asplund, VD Elways.

När Elways, den 4 juni, visade resultaten av vinterns tester demonstrerade de även hur ett fordon i hög hastighet kan anslutas till skenan i vägen, varvid en ljusramp bestående av fjorton tusenwattslampor tänds. Deltagare fick också prova att åka i ett fordon med påskjutsmotor som drevs av ström från skenan i vägen

Elways målsättning med testerna är att på lång sikt eliminera CO2-utsläppen och minska beroendet av fossila bränslen. Enligt Johan Lundberg, ansvarig för testbanan, har rälsen ingen negativ påverkan på den normala verksamheten på testbanan och under sommaren samt hösten kommer tester på längre sträckor att genomföras.

Elvägsprojektet är ett samarbete mellan Elways AB, Airport City Stockholm, NCC, Arlandastad Holding AB, Kungliga Tekniska Högskolan och Energimyndigheten.

För att läsa mer om Elways testresultat, vänligen klicka här.

Om Elways:
Elways utvecklar system för att mata fordon under färd med elektricitet för att härigenom ta bort den nuvarande begränsning som batterier innebär. Genom att elektrifiera större vägar med Elways lösning blir elektriskt drivna fordon i ett slag överlägsna bränsledrivna fordon genom att de i princip aldrig behöver vare sig tankas eller laddas. Elways har genom beräkningar och experiment tagit fram kostnadseffektiva lösningar på alla kritiska delar för att ladda både tunga fordon och personbilar under färd. Nästa steg blir att genomföra en fullskalig demonstration med fordon på en elektrifierad allmän vägs.

Om Arlandastad Holding:
Arlandastad Holding AB är ett fastighetsutvecklingsbolag som skapar konceptuella plattformar för att utveckla Sveriges första flygplatsstad. Bolaget äger 237 hektar mark i direkt anslutning till Arlanda flygplats. I en snabbväxande region i ett av Sveriges strategiskt bästa lägen mellan Stockholm och Uppsala utvecklar vi attraktiva miljöer för möten, kommersiella intressen, forskning och utbildning.

Arlandastad är en del av Airport City Stockholm. Med ambitionen om en levande flygplatsstad, närmare världen utvecklas området och skapar dynamiska centrum för industri, handel och möten med syftet att öka hela regionens tillväxt. Sveriges första riktiga flygplatsstad skapar dynamiska områden där företag och verksamheter samverkar med omvärlden på gångavstånd i en levande stadsmiljö. Airport City Stockholm är ett unikt samarbete mellan de tre starka aktörerna Swedavia, Sigtuna kommun samt Arlandastad Holding.