Första direktflyget Stockholm Arlanda Airport – Los Angeles invigt

Bild: Norwegian

Den 2 mars lyfte Norwegians första direktflyg från Stockholm Arlanda Airport till Los Angeles i Kalifornien. Det är första gången någonsin som Sverige får en direktflygning till Los Angeles. Linjen får till en början två avgångar i veckan och förbinder Stockholmsregionen och den framväxande flygplatsstaden Airport City Stockholm ännu närmare världen.

Med röda mattor vid incheckningen på Arlanda och andra festligheter som för tankarna till Los Angeles och Hollywood, blev det ett ordentligt firande inför första direktflyget till Los Angeles.

– De största trafiktillströmningarna går idag mellan Europa och USA så det finns en stor efterfrågan på fler direktflyg. Marknaden för interkontinentala flygningar har länge präglats av dyra biljetter med liten flexibilitet. Med Norwegians satsning på direktflyg mellan Skandinaviens alla huvudstäder och populära resmål i USA blir det inte bara billigare och bekvämare att resa till och från USA, det blir även betydligt snabbare, säger Norwegians VD Bjørn Kjos.

– Redan idag finns ett stort utbyte mellan Sverige och Los Angeles, såväl affärsmässigt som privat. En direktförbindelse innebär att utbytet destinationerna emellan ges möjlighet att växa ytterligare, vilket varit efterlängtad under många år, säger Torborg Chetkovich, koncernchef på Swedavia.

Norwegians nya långdistanslinjer från Stockholm:

Stockholm – Los Angeles med start 2 mars 2014
Två gånger i veckan mellan Stockholm (ARN) och Los Angeles (LAX), på onsdagar
och söndagar. Från och med 30 april går det tre flyg i veckan, på måndagar, onsdagar och fredagar.

Stockholm – San Francisco med start 3 maj 2014
Två gånger i veckan mellan Stockholm (ARN) och San Francisco (OAK), på tisdagar och lördagar.

Norwegians övriga långdistanslinjer från Stockholm Arlanda går till New York, Fort Lauderdale och Bangkok.

För mer information:
Informationschef Charlotte Holmbergh Jacobsson +46 709 89 05 18
Norwegians presstelefon: +47 815 11 816

Vid Airport City Stockholm pågår en exploatering av Sveriges första riktiga flygplatsstad där företag och verksamheter samverkar med övriga världen på gångavstånd i en levande stadsmiljö. Läs gärna mer pågående aktiviteter och etableringar på Airport City Stockholms hemsida.

Airport City Stockholm är ett samarbete mellan delägarna Swedavia AB som äger, driver och utvecklar tio flygplatser i Sverige, Sigtuna kommun – Airport City Stockholms hemkommun, samt fastighetsutvecklingsbolaget Arlandastad Holding AB. Airport City Stockholm skapar en modern flygplatsstad med en levande stadsmiljö och har som uttalad ambition att bli ett av Stockholmsområdets mest livskraftiga kunskapskluster.