Stockholm Nord Kombiterminal i Rosersberg, Airport City Stockholm öppnar redan 2014

Bildkälla: Kilenkrysset

Klartecken för Stockholm Nord i Rosersberg, Airport City Stockholm. En riksangelägenhet för trafik och miljö.

Den nya kombiterminalen i Rosersberg, Airport City Stockholm ska drivas av Gävle Containerterminal (GCT).

– I en snar framtid kommer Stockholm Nord-terminalen att vara den mest betydelsefulla i landet. På lång sikt innebär det ett lyft för hela regionen, och det säger inte lite med tanke på att det redan idag är ett av landets hetaste områden. Det är norr om Stockholm som tillväxten sker, säger Jan Persson VD i Kilenkrysset, som på kort tid byggt upp logistiknavet Stockholm Nord i Rosersberg, Airport City Stockholm.

Kombiterminalen ska enligt planerna öppnas i slutet av nästa år. Den blir en av landets största, och kommer att bidra till smidigare och effektivare varuflöden i Storstockholm och Mälardalen. Det innebär exempelvis en reducering av den tunga trafiken på Essingeleden.

– Med ett unikt bra läge vid Ostkustbanan och E4 nära Arlanda har vi bästa tänkbara förutsättningar för en framgångsrik verksamhet, säger GCT:s VD Stig Wåhlstedt.

Den nyligen invigda motorvägsavfarten till Rosersberg, Airport City Stockholm innebär snabb och smidig anslutning till järnvägsnätet.

Kilenkrysset investerar nu i kombiterminalens infrastruktur, och GCT åtar sig att bemanna och utrusta terminalen med kranar, truckar, dragfordon och IT-system.

Fastighetsbolaget Kilenkrysset har framgångsrikt utvecklad logistik- och lagerhållning i Rosersberg, Airport City Stockholm. Flera stora verksamheter har sina anläggningar där. Bland andra Lidl, Dustin, Bonniers, DHL och Nokian. Även Posten etablerar sig i Rosersberg med uppsamling och spridning av post till 800 000 hushåll och 77 000 företag.

Gävle Containerterminal togs i drift 2006 och har sedan dess etablerat sig som Sveriges mest effektiva containerhamn. GCT är ostkustens största och Sveriges tredje största containerterminal. Farleden in till hamnen muddras nu för att klara betydligt större fartyg än idag.

För mer information:
Jan Persson, VD Kilenkrysset, 070-766 54 04
Owe Eklund,Affärsutvecklare Kilenkrysset, 070-630 88 36
Stig Wåhlstedt, VD Gävle Containerterminal, 070-414 05 96
Bengt Lönnberg, Pressansvarig Gävle Containerterminal, 070-544 83 83

Vänligen klicka här för att läsa pressmeddelandet i sin helhet.

Källa: Kilenkrysset

Logistiknavet Rosersberg är en del av Airport City Stockholm. Med ambitionen om en levande flygplatsstad, närmare världen utvecklas området och skapar dynamiska centrum för industri, handel och möten med syftet att öka hela regionens tillväxt. Airport City Stockholm är ett unikt samarbete mellan de tre starka aktörerna Swedavia, Sigtuna kommun samt Arlandastad Holding.