Rekordsommar för Palma som storstad!

- Aldrig tidigare har vi haft ett sådant tryck på en storstad som vi haft det senaste kvartalet till Palma, säger Airtours informationschef Stefan Chatzopoulos. Palma har länge varit en av våra bäst säljande destinationer men under sensommaren och hösten har intressent för Palma fullkomligt exploderat, ökningen från förra året ligger på hela 158%.

Och hur ser kortresandet ut totalt sätt för tredje kvartalet?

- Intresset för Cityweekends har fortsatt att öka. Jämfört med förra året ser vi en ökning med 21,3 %.

Så krisen påverkar inte resandet alls?

- Ja och nej, intresset för kortresor är enormt stort men kunderna kräver lägre priser än förra året för att resa . Försiktigheten hos kunderna har gjort att alla; flygbolagen, hotellen och vi själva, har sänkt priserna för att möta kundernas krav.

Vilka bubblare ser ni till vintern?

- Vi tror att London kommer att komma starkt, det är en stad som ligger svenskarna varmt om hjärtat. I övrigt så ser fortsatt stark efterfrågan till Dublin (+315%) som ökar kraftigt för tredje kvartalet i rad. Istanbul hade kunnat öka mycket mer, men det är ett stort internationellt tryck på staden, att få rum i Istanbul är nu många gånger svårare att få än i New York.

Hela listan med de populäraste Cityweekend resmålen under tredje kvartalet 2011

1. Palma +158%