AIRWATERGREEN NU INSTALLERAT I TIO AV SVENSKA KYRKANS TRETTON STIFT

Uppsalaföretaget Airwatergreens system för fuktkontroll finns nu installerat i tio av Svenska kyrkans tretton stift, sedan lanseringen förra året. Möjligheten att spara stora driftkostnader genom att stänga av uppvärmningen och istället avfukta i sällan besökta kyrkor, har gjort att Airwatergreen på kort tid blivit en attraktiv leverantör för Svenska kyrkan.

”Svenska kyrkan har verkligen förstått besparingspotentialen i att stänga av onödig uppvärmning”, säger Carl-Henrik Tibblin, kyrkoansvarig på Airwatergreen. ”Dessutom görs stora besparingar på längre sikt då kyrkan slipper sätta av pengar för framtida renoveringar orsakade av fuktrelaterade problem."

Airwatergreens produktserie FLEX är marknadens energieffektivaste avfuktare i låga temperaturer. Om man endast stänger av uppvärmningen stiger fuktnivån snabbt vilket medför en rad risker som mögeltillväxt, sprickbildning och färgflagning. FLEX avlägsnar fukten som flytande vatten utan att göra några ingrepp i byggnaden. Det sparar både miljö och resurser, och man slipper även omständliga tillståndsprocesser hos Länsstyrelsen.

”Gapet mellan forskarvärlden och församlingarna är fortfarande stort. Därför handlar vårt uppdrag också mycket om att utbilda fastighetsskötare i hur man bevarar sin kyrka effektivt” säger Carl-Henrik Tibblin. ”Om Sveriges alla 3 500 kyrkor klimathanterades på det sätt professorer och ingenjörer förespråkar skulle Svenska kyrkan kunna spara 100 miljoner kronor per år i reducerade uppvärmningskostnader.”

En normalstor kyrka kan minska sin totala energianvändning med 50-90 procent per år genom att stänga av uppvärmningen mellan förrättningarna och istället låta FLEX kontrollera klimatet. Det motsvarar ca 3-7 ton CO2 per år och kyrka. Återbetalningstiden är oftast kortare än 18 månader.