Airwatergreen ser till att sommarkvällen doftar gott

Ett vanligt problem när nya bostadsområden byggs är att redan etablerad infrastruktur för avloppshantering hamnar nära ny bebyggelse. Pumpstationer kan periodvis sprida dålig lukt till stor irritation hos grannar som vill ägna varma sommarkvällar åt att njuta utomhus. För att undvika detta har vi tagit fram paketet Luktfritt klimat. En uppskattad kombination av avfuktning och borttagning av lukt.

Pumpstationer distribuerar avloppsvatten till reningsanläggningar och det finns tusentals pumpstationer runt alla större och medelstora samhällen i Sverige, ofta diskret placerade och utformade för att inte dra uppmärksamhet till sig. Svavelväten bildas från avloppsvattnet och sprids från pumpstationen ut i dess omgivning. Det krävs väldigt små koncentrationer för att den starka lukten skall uppmärksammas av de som vistas i närheten. Rekommenderat gränsvärde är 5 ppm (miljondelar) under 8 timmar men även betydligt lägre nivåer kan upplevas som besvärande. Detta leder ibland till stor irritation eftersom lukten förstör trivseln. Ett vanligt förekommande klagomål hos många kommuner.

Ett bra sätt att ta bort svavelvätemolekyler är att använda kolfilter. Ett modernt kolfilter tar effektivt bort svavelväte och även andra molekyler och partiklar från luften. Det viktiga är att se till att kolfiltret fungerar så effektivt som möjligt och det gör det om luften som når filtret hålls torr. Fuktig luft sätter nämligen snabbt igen kolfiltret.

Airwatergreen paket Luktfritt klimat består av en luftavfuktare av modellen FLEX samt ett kolfilter kallat BLACKBOX speciellt utformade för att passa in i de utrymmeseffektiva pumpstationerna. Ett stort antal Vatten & Avloppsbolag runt om i Sverige har installerat denna lösning med gott resultat och nöjda grannar.

Avfuktarna är baserade på den patenterade teknologin varmkondensering vilket gör att de fungerar lika effektivt vid alla temperaturer ner till minusgrader. Det gör att man kan stänga av den uppvärmning som ibland används i pumpstationer för att hålla den relativa fuktigheten under kontroll. Uppvärmning är en dyr form av fuktkontroll då det är betydligt mer energieffektivt att avfukta luften än att värma upp den. En studie gjord på Uppsala universitet visar detta och den finns tillgänglig för nedladdning för vidare läsning HÄR. Och en uppvärmning tar ju egentligen inte bort vattnet ur luften vilket kan ge problem med kondens mot kalla ytor. Bättre att ta bort vattnet ur luften med hjälp av en energieffektiv avfuktare!

Luktfritt klimat tar inte bara bort dåligt lukt utan skyddar även utrustning och elektronik i pumpstationerna.

Luktfritt klimat är en uppskattad lösning som ett stort antal VA bolag runt om i Sverige har tagit till sig för att se till deras grannar kan njuta av sköna sommarkvällar!

Exempel på installallation inuti en pumpstation

• dålig lukt
  • pumpstation

Airwatergreen AB är ett svenskt luftbehandlingsbolag som erbjuder energieffektiv avfuktning i alla klimat. Bolagets produkter avlägsnar effektivt fukt och lukt vilket förlänger livslängden på byggnader, varor och utrustning, samt skapar en hälsosammare arbetsplatsmiljö att vistas i. Vi har idag installationer i 7 länder. Våra produkter är baserade på den patenterade teknologin varmkondensering som ger en rad unika fördelar som en halvering av energikonsumtionen, avffuktning vid alla temperaturer samt en unikt enkel installation. Airwatergreen har kontor i Uppsala och Malmö.

Läs mer på www.airwatergreen.com