ICA Stiftelsen fortsätter att stödja familjer som drabbats av barncancer

När ett barn drabbas av cancer påverkas hela familjen och något som är utmärkande är hur ekonomin påverkas genom minskade inkomster och ökade utgifter. En utgift som ofta ökar är matkontot. Under 2021 inleddes ett samarbete mellan AjaBajaCancer och ICA Stiftelsen för att tillsammans med landets ICA-handlare underlätta vardagen för de som drabbats av barncancer. Projektet ICAre AjaBajaCancer har varit väldigt uppskattat och kommer fortsätta under 2022 för att på olika sätt underlätta för familjerna under denna tid på sjukhuset och i hemmet när behandlingar och biverkningar är i fokus.

Under 2021 har 186 familjer fått presentkort från Sveriges ICA-handlare och även ofta fått en kontakt med sin lokala butik som har valt att stötta familjerna med bl.a. matkassar, hotellövernattning, flera presentkort och andra gåvor under året. På landets sex barncancercentra har även ICAre-påsar delats ut till familjer som kommer in akut till sjukhuset. Påsarna innehåller nödvändiga hygienartiklar till föräldrarna som är lätta att glömma när allt fokus är på det sjuka barnet.

- Presentkortet har gjort att vi kunnat bjuda på födelsedagsfrallor och vara med på julgodisbaket. Kanske inte de nödvändigaste inköpen men ack så viktiga att inte hamna mer i utanförskapet. Ekonomiskt hade vi inte kunnat haft ett ettårskalas utan presentkortet, säger en förälder som fått stöd genom projektet.

ICA Stiftelsen har nu beviljat en förlängning av projektet ICAre AjaBajaCancer för 2022 för att fortsätta stötta familjerna. Projektet kommer utvecklas med bl.a. möjligheten för familjerna att välja färdiga matkassar från sin ICA-handlare istället för presentkort och även genom digitala mataktiviteter för att inspirera till enkel, billig och rolig matlagning.

- Att vi får en matkasse är fantastiskt. Det hjälper till i vardagspusslet och vi behöver inte fundera på vad vi ska äta. Vilket kan vara ett stort projekt i vår familj. Det kan även skapa ett utrymme för att kanske göra en aktivitet i stället för att bara lägga pengar på mat. Alla kronor eller erbjudanden vi kan få är viktiga. Vi är många i familjen och vi vabbar båda två. Tack vare matkassen har även Léons storasyster, börjat ha sin matdag, där hon får välja från menyn och laga maten. Detta får henne att växa och förbereda sig för vuxenlivet, berättar Léons mamma Helena som har fått matkassar från ICA Kvantum Bollnäs.

- Vi är tacksamma för alla ICA-butiker som valt att stötta familjer i deras närhet under 2021 och hoppas att ännu flera vill hjälpa oss att underlätta vardagen för familjerna och bygga nya värdefulla relationer där vi tillsammans gör skillnad under 2022, säger Ellinor Stattin AjaBajaCancers grundare.

• Barn, ungdom

• ica stiftelsen
  • ica
  • ideellt arbete

AjaBajaCancer är en välgörenhetsorganisation som bildades 2018 av Ellinor och Tove när deras barn drabbats av cancer. Den ideella föreningen underlättar vardagen för barn som drabbats av cancer och deras familjer både ekonomiskt, psykisk och socialt. Intäkterna går till tex inköp av presentkort på mat, aktiviteter och hotellövernattningar för familjerna samt annat som kan underlätta vardagen. Föreningen erbjuder även mentorsprojekt för föräldrar och gratis psykologsamtal. För att visa alla familjer att de inte är ensamma i sin kamp plåstrar vi för barncancer den 5/5 varje år.

AjaBajaCancer utsågs 2021 till "Årets medmänniskor" på Svenska hjältar galan.

Föreningen har 90-konto vilket innebär att hela verksamheten kontrolleras av Svensk Insamlingskontroll

Läs mer om föreningen på ajabajacancer.se

Presskontakt Ansvarig för AjaBaja Golfen 0738091367