Så bidrar AIK Hockey till ökad fysisk aktivitet för familjer med barn som drabbats av cancer.

Tillsammans med AjaBajaCancer har AIK Hockey gjort träningsfilmer som ska underlätta fysisk aktivitet för familjer med barn som drabbats av cancer. Oavsett om familjen är på sjukhuset eller hemma ska det vara lätt att träna utifrån sina egna förutsättningar eftersom fysisk aktivitet bidrar med energi som behövs i den tuffa vardagen.

Att fysisk aktivitet är bra för välbefinnandet vet de flesta, men ändå är det många som inte tränar av olika anledningar. När ett barn drabbats av cancer är det ofta ännu svårare för många föräldrar att fortsätta eller komma igång att träna. Mycket tid tillbringas på sjukhuset eller hemma och att lämna sitt barn för att träna kan kännas främmande för många i den situationen.

– När min son drabbades av cancer prioriterade jag inte fysisk aktivitet till en början, vilket gjorde mig ”seg” i en situation då jag verkligen skulle behövt vara pigg för att finnas där för min son på ett ännu bättre sätt. Jag testade att gå till gymmet ett par gånger, men alla övningar och träningsprogram var som bortblåsta. Att hitta bra hemmaträning tog tid och det slutade ofta med att jag bara satt i soffan eller sjukhussängen, säger Ellinor Stattin, AjaBajaCancers ordförande.

Nu arbetar AjaBajaCancer med att underlätta fysisk aktivitet för föräldrarna för att öka deras välmående. Det viktigaste är inte vilken aktivitet man gör utan att man gör något. Flera föräldrar som har haft möjlighet till fysisk aktivitet under barnens behandling har bekräftat att det har hjälpt dem att hantera den tuffa vardagen. Ett steg i detta viktiga arbete är att föreningen tillsammans med sin samarbetspartner AIK Hockey har tagit fram träningsfilmer som kan användas både av nybörjare och mer erfarna idrottsutövare. Filmerna kan användas oavsett vart man är och kan anpassas utifrån den tid man har. Träningsprogrammen är framtagna av klubbens fystränare Andreas Simensen. Herrlagets lagkapten Filip Windlert och damlagets Johanna Lagus visar övningarna.

AIK Hockey är stolta att få bidra med sin kompetens för att hjälpa barnen och deras familjer till en förhoppningsvis ljusare vardag.

– Som organisation besitter AIK Hockey många kunskaper och den kanske största är hur man kan öka sitt välmående genom träning. Vi är därför stolta att vårt samarbete med AjaBajaCancer har – i ett första steg – resulterat i att vi kan hjälpa de drabbade att få en större möjlighet att hantera den tuffa vardagen, säger AIK Hockeys marknadschef Niklas Nestlander.

Klubbens fystränare, Andreas Simensen, förklarar att träningsfilmerna är anpassade för både de drabbade och anhöriga.

– Övningarna är anpassade så att vem som helst, oavsett fysisk nivå, ska känna sig trygg att utföra dem. De är även konstruerade på det sättet att man kan utföra dem själv och med kompisar eller familjemedlemmar, säger Andreas och fortsätter:

– Träning är positivt för den mentala och fysiska statusen och filmerna har därför som fokus på att stärka upp de kroppsdelar som framför allt många får besvär av snabbt vid inaktivitet. Detta medför att familjemedlemmar får möjlighet att orka vara en stöttepelare samt att den drabbade kan bygga upp sin fysiska och mentala status så hen klarar den tuffa behandlingen.

Filmerna finns på AjaBajaCancers hemsida för att vara lättillgängliga för familjerna oavsett vart de är. Tack vare att Arijola Delija utför fysiska utmaningar varje månad för att samla in pengar till AjaBajaCancer har föreningen även köpt in träningsgummiband som kommer skickas till de olika barncancercentra som finns i Sverige.