Akademiska Hus och GIH investerar gemensamt i solenergi

Akademiska Hus och GIH investerar gemensamt i solenergi

En solcellsanläggning på 800 kvadratmeter har installerats på Gymnastik- och idrottshögskolans tak och beräknas producera 116 000 kWh per år. Anläggningen är en gemensam satsning av GIH och Akademiska Hus för att skapa ett hållbart campus.

Vid fem av Stockholms campus har Akademiska Hus gjort en satsning på elproducerande solceller. Det sammanlagda årliga tillskottet av dessa solceller är på 430 MWh el, vilket motsvarar energibehovet hos 20 normalstora villor. Solcellsanläggningen på GIH är en del i den här satsningen och blir den näst största anläggningen av de fem.

– GIH vill begränsa klimatpåverkan genom effektivare energianvändning och använda ny modern teknik. Ett viktigt steg i rätt riktning med att begränsa klimatpåverkan är att använda vår egen solproducerade energi. Den stora fördelen med solenergin är att vi får störst utväxling under de soliga sommarmånaderna när vi behöver som mest kylning av vår inomhusmiljö, säger Fredrik Nilsson, avdelningschef, Intendentur och service vid GIH.

Akademiska Hus har som ett av sina hållbarhetsmål att minska andelen köpt energi med 50 procent till år 2025 jämfört med 2000. Som ett led i detta arbete planerar Akademiska Hus att under de kommande åren tredubbla innehavet av förnyelsebar solenergi.

– Det känns stimulerande att göra denna gemensamma hållbarhetssatsning tillsammans med GIH. Investeringen i solceller är en viktig del i vårt arbete med att utveckla hållbara campus och ett steg i rätt riktning för att uppfylla Akademiska Hus ambitiösa energimål, säger Johan Tjernström, energistrateg på Akademiska Hus region Stockholm.

I dagsläget har Akademiska Hus pågående och klara solcellsinstallationer på campusområden runt om i landet som ska generera cirka 1 000 000 kWh per år och ge hållbar energi till svenska lärosäten.

Johan Tjernström, energistrateg Akademiska Hus region Stockholm
E-post: johan.tjernstrom@akademiskahus.se

Fredrik Nilsson, avdelningschef, Intendentur och service, GIH
E-post: fredrik.nilsson@gih.se

Louise Ekström, kommunikationsansvarig, GIH
E-post: louise.ekstrom@gih.se

Vi är ett av landets största fastighetsbolag och med fokus på universitet och högskolor bygger och förvaltar vi hållbara kunskapsmiljöer för hela människan. Vår långa erfarenhet och fokus på trender i den akademiska världen gör att vi kan bygga både innovativt och långsiktigt. Idag har vi ett fastighetsvärde på 64,8 miljarder kronor och en årsomsättning på 5,7 miljarder kronor. För att möta den ökande efterfrågan på kunskapsmiljöer har vi en projektportfölj på 19 miljarder kronor. Så bidrar vi till ett klokare Sverige. Fler exempel på hur vi jobbar hittar du på akademiskahus.se

Om GIH
Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH, är världens äldsta idrottshögskola och firade 200 år under 2013 i nyrenoverade och utbyggda lokaler. Lärosätet ligger vid Stockholms Stadion och är Sveriges främsta kunskapscentrum för idrott, fysisk aktivitet och hälsa. Här utbildas lärare i idrott och hälsa, tränare, hälsopedagoger, sport managers och idrottsvetare. År 2011 startade GIH:s egen forskarutbildning i idrottsvetenskap och inom GIH bedrivs avancerad forskning inom idrottsområdet; ofta i nära samarbete med idrottsrörelsen, skolan, hälsosektorn, samhället samt med svenska och internationella universitet och högskolor. På GIH arbetar 140 anställda och går cirka 1 000 studenter.