Arkitekturskolan nominerad till Kasper Salin-priset 2015

Arkitekturskolan nominerad till Kasper Salin-priset 2015

Idag offentliggjordes nomineringarna till det prestigefulla Kasper Salin-priset 2015. En av de nominerade byggnaderna är nya Arkitekturskolan på Campus KTH i Stockholm som Akademiska Hus uppfört i samarbete med KTH.

Det var under fastighetsmässan Business Arena Stockholm som de nominerade bidragen till samhällsbyggnadsbranschens äldsta och mest välkända pris offentliggjordes. Bland de fyra byggnaderna som har chans att kamma hem vinsten finns nya Arkitekturskolan i Stockholm, arkitekturstudenternas djärva byggnad i rostrött corténstål på cirka 8 800 kvadratmeter.

– Det är fantastiskt roligt att nya Arkitekturskolan uppmärksammas i det här ärofyllda sammanhanget. Med detta nya eleganta hus fortsätter vi med stor stolthet att vidareutveckla KTH Campus som ett kreativt och levande område med många olika typer av spännande och innovativa mötesplatser, säger Sten Wetterblad, regiondirektör för Akademiska Hus region Stockholm.

Arkitekturskolan har sedan 1970 haft sinverksamhet utanför KTH Campus. Det nya toppmoderna huset gör det möjligt för arkitektstudenterna att för första gången få en hemvist inne på campus. Den nya arkitekturskolan innehåller ateljéer, ritsalar, kontor, grupprum och datasal. I mitten av byggnaden finns en öppen hall som fungerar som både en samlingspunkt och ett utställningsrum. Ritsalarna är utformade som öppna plan med 360 graders utsikt och möjlighet till indelning i mindre rumsformationer. Högst upp har byggnaden en indragen takvåning från vilken man kan komma ut på takterrasser med utsikt ut över KTH och stenstaden i söder. Arkitekt för nya Arkitekturskolan är Tham & Videgård.

Kasper Sahlin-priset instiftades 1962 av Sveriges Arkitekter och delas årligen ut till ett svenskt byggnadsverk och grupp av byggnader av hög arkitektonisk klass. Vinnaren utses den 19 november på Arkitekturgalan.

Fakta Arkitekturskolan:

►Byggherre: Akademiska Hus

►Entreprenör: PEAB

►Arkitekt: Tham & Videgård Arkitekter genom Bolle Tham och Martin Videgård

►Byggstart 2012

►Färdigställande: Höstterminen 2015

►Hyresgäst: KTH Arkitekturskolan

►Verksamhet: Arkitekturutbildning och entréplats

►Bruttoarea: 14 300 kvm

►Ort: Stockholm

►Campusområde: KTH Campus

Sten Wetterblad, regiondirektör Akademiska Hus region Stockholm