Pressinbjudan: Framtidsseminarium om Campus Näckrosen i Göteborg

Pressinbjudan: Framtidsseminarium om Campus Näckrosen i Göteborg

Akademiska Hus och Högskolan för scen och musik vid Göteborgs universitet bjuder in till ett seminarium i samband med att huset Artisten firar 20 år.

Dag: fredag 12 oktober
Tid: kl 15:00-17:00
Plats: Artisten, Konsertsalen, Fågelsången 1 (mellan Götaplatsen och Näckrosdammen)

Bibliotek och utbildningar inom humaniora och konst har med sin öppenhet bättre förutsättningar än många andra verksamheter vid Göteborgs universitet att bli en levande del av staden. Så hur kan de konstnärliga och humanistiska fakulteterna och Universitetsbiblioteket utvecklas och i framtiden bilda ett gemensamt Campus Näckrosen? Hur kan detta bli ett levande kulturstråk i Göteborg mellan den anrika Götaplatsen och den dynamiska Korsvägen?

Seminariet inleds med att Helle Juul – dansk arkitekt och forskare med specialområdet campus och stadsutveckling – håller en inspirationsföreläsning.

I en efterföljande paneldiskussion medverkar dekanerna Ingrid Elam (Konstnärliga fakulteten) och Margareta Hallberg (Humanistiska fakulteten), överbibliotekarien Margareta Hemmed vid Göteborgs universitetsbibliotek, projektledaren för Campus Näckrosen Agneta Olsson, regiondirektören på Akademiska Hus Väst Birgitta Hohlfält samt kulturchefen i Göteborgs stad Björn Sandmark.

Moderator är Staffan Rydén, prefekt på Högskolan för scen och musik.

Välkommen!

Seminariet genomförs i samarbete med projekt Campus Näckrosen.

20-årsfirandet fortsätter hela kvällen den 12 oktober med Kulturnatta kl 18-24, där både nuvarande och tidigare studenter medverkar precis som barn och ungdomar från El Sistéma och The Music College.

Ytterligare information och anmälan:
Kerstin Nilsson, informationschef, Högskolan för scen och musik, Göteborgs universitet
E-post: kerstin.nilsson@hsm.gu.se

Om huset Artisten
Huset Artisten invigdes i september 1992 av drottning Silvia och har sedan dess varit hemvist för utbildningarna inom musik och scenkonst vid Göteborgs universitet. Sedan 1 juli 2007 är de alla samlade inom Högskolan för scen och musik. I huset arbetar eller studerar närmare ettusen personer dagligen. Varje år ges uppemot 200 offentliga föreställningar och konserter i huset, vilket gör Högskolan för scen och musik till en av de största kulturarrangörerna i Göteborg.

Om Högskolan för scen och musik
Högskolan för scen och musik är ensam i Sverige om att ha utbildningar inom både musik, musikal, opera och teater. Vi har program på kandidat- och masternivå, lärarprogram samt forskarutbildning. Våra 200 lärare och forskare arbetar även med konstnärliga och pedagogiska forsknings- och utvecklingsprojekt pågår. Vi samarbetar med såväl andra institutioner inom Göteborgs universitet och andra lärosäten som med kulturinstitutioner i hela landet. Det internationella inslaget bland de närmare 700 studenterna är betydande. Vi finns i huset Artisten mitt i Göteborg.
Läs mer på www.hsm.gu.se

Miljöer för högre utbildning, forskning och innovation. Det är vad vi håller på med. Genom att fokusera på den akademiska världen har vi samlat erfarenheter som blir till stor nytta för våra kunder över hela landet när vi tillsammans bygger Kunskapssverige. Ett fastighetsvärde på 52 miljarder och en omsättning på fem gör oss till landets andra största fastighetsbolag. Efterfrågan på kunskapsmiljöer ökar stadigt, och med en projektportfölj på 23 miljarder går vi en minst sagt spännande framtid till mötes. Läs gärna mer på akademiskahus.se