Internationell konferens samlar kunskap inför utvecklingen av Albano i Stockholm

Albano är med sitt läge mitt emellan Stockholms universitet, Kungliga Tekniska högskolan och Karolinska Institutet ett framtida centrum för forskning och utbildning. Hållbarhet och miljöhänsyn är förutsättningar för att bebygga området. Det var två utgångspunkter vid torsdagens konferens som arrangerades av forskningscentret Stockholm Resilence Center vid Stockholms universitet och Akademiska Hus.

Det underlag som deltagande forskare, praktiker och expertis gemensamt tog fram ska användas i den fortsatta planeringen av Albano.

-Albano kommer att samla kompetens inom forskning och utbildning. Styrkan ligger i att skapa förutsättningar för tvärvetenskap genom möten mellan forskare, studenter och näringsliv. Med en bakgrund som forskare vet jag att det personliga mötet spelar en avgörande roll och därför är platsen Albano viktig, säger Ann-Caroline Nordström, förvaltningschef vid Stockholms universitet.

Enligt Ann-Caroline Nordström har Stockholms universitet goda förutsättningar att integrera hållbarhet och miljöhänsyn i planeringen av Albano. Genom Stockholm Resilience Center har universitetet stark kompetens inom området social-ekologiska system. Det finns också världsledande forskare inom miljö- och klimat vid flera av universitetets institutioner.
Föreläsningarna och samtalen under konferensen var inriktade på hållbarhet och miljö. Utvecklingen av området ska ge ge något tillbaka till Nationalstadsparken där Albano geografiskt ingår. Idag består Albano, som tidigare var industrimark, av ett grusområde som används som inofficiell parkeringsplats och avlastningsutrymme i samband med vägarbeten. Senare i år kommer ett planprogram för Albano att ställs ut på Stadsbyggnadskontoret i Tekniska Nämndhuset.

-Utvecklingen av Albano är ett viktigt steg för att öka tillväxten i regionen och för att etablera Stockholm som världsledande kunskapsstad, säger Sten Wetterblad, regiondirektör för fastighetsbolaget Akademiska Hus i Stockholm, som i nära samarbete med Stockholms universitet och Kungliga Tekniska högskolan utvecklar vetenskapsstaden i Albano.

För mer information:
Ann-Caroline Nordström, förvaltningschef, Stockholms universitet, mobil 0737-07 89 91

Sten Wetterblad, regiondirektör, Akademiska Hus Stockholm, tfn 08-685 75 03, mobil 070-209 13 49

Fakta om Albano

Albano är ett nedlagt industriområde, idag bestående av en grusplan, i stadsdelen Norra Djurgården i Stockholm. Området ingår geografiskt i Nationalstadsparken. Namnet kommer från slutet av 1700-talet. Efter Gustav III:s resa till Italien åren 1783-84 fick flera platser vid Brunnsviken italienska namn. Det gäller, förutom Albano, till exempel Frescati och Tivoli. Sedan mitten av 1990-talet har Akademiska Hus, Stockholms universitet och KTH planerat att utveckla Albano för utbildning och forskning.

Fakta Om Stockholm Resilience Centre
Stockholm Resilience Centre är ett internationellt tvärvetenskapligt center för forskning kring social-ekologiska system, det vill säga system där människa och natur studeras som en integrerad helhet. I fokus står systemens resiliens - deras förmåga att klara av förändring och vidareutvecklas. Målet är att bidra med nya insikter och redskap som möjliggör en långsiktigt hållbar produktion av ekosystemtjänster och stärkt resiliens för mänsklig välfärd.

Med cirka 3,2 miljoner kvm uthyrningsbar yta, 4,8 miljarder i hyresintäkter och 46,3 miljarder i fastighetstillgångar 2008 är Akademiska Hus Sveriges andra största fastighetsbolag. Med årliga investeringar i ny- och ombyggnationer om cirka två miljarder är Akademiska Hus också landets största byggherre. Akademiska Hus är ledande på lokaler för högre utbildning och forskning och har fastigheter på 32 orter över hela landet, fördelat på sex regionbolag. Koncernkontoret ligger i Göteborg. Bolaget bildades 1993 då marknaden för statens fastigheter reformerades.