Pressinbjudan: Första spadtaget för innovationsarenan JSP2 vid Chalmers

Pressinbjudan: Första spadtaget för innovationsarenan JSP2 vid Chalmers

Akademiska Hus och Johanneberg Science Park bjuder in media till en spadtagsceremoni för byggnationen av innovationsarenan och kontorshuset JSP2 (Johanneberg Science Park etapp 2) på södra Chalmersområdet.

Datum:
Fredagen den 2 juni.

Tid: Kl.11:30. Efter spadtaget bjuder vi på en lättare mingelmåltid.

Plats: Sven Hultins plats 2, utomhus invid guldhuset.

Vid ceremonin talar bland andra:
Kommunstyrelsens ordförande Ann-Sofie Hermansson
Chalmers rektor och vd Stefan Bengtsson
Akademiska Hus vd Kerstin Lindberg Göransson

Dessutom arrangerar vi panelsamtal med fokus på innovationsarenans betydelse för Göteborg, Chalmers och Johanneberg Science Park. Deltagare från bland andra RISE, IVL och ÅF.

JSP2 blir en innovationsarena och ett kontorshus på drygt 9 500 kvm med cirka 400 arbetsplatser på södra Chalmersområdet vid Johanneberg Science Park. Tillsammans med Chalmersfastigheters ”guldhuset” och det svarta huset från etapp 1 skapar vi en ny entré till södra Chalmersområdet.

På samma sätt som HSB skapade ett ”Living Lab” skapar vi ett stenkast närmare Chalmers ett ”Working Lab”. Både under och efter byggperioden kommer huset att användas som en testbädd för en rad innovationsprojekt tillsammans med Akademiska Hus innovationspartners; Chalmers, RISE, IVL, ÅF, Johanneberg Science Park, Chalmersfastigheter, med flera.

Akademiska Hus satsar totalt cirka 380 miljoner kronor i projekt JSP2.

Anmälan om deltagande eller mer information:
Henrik Mortensen, kommunikationsansvarig Campus och Affärsutveckling Akademiska Hus
E-post: henrik.mortensen@akademiskahus.se

Vi är ett av landets största fastighetsbolag och med fokus på universitet och högskolor bygger och förvaltar vi hållbara kunskapsmiljöer för hela människan. Vår långa erfarenhet och fokus på trender i den akademiska världen gör att vi kan bygga både innovativt och långsiktigt. Idag har vi ett fastighetsvärde på 75 miljarder och en omsättning på 5,7 miljarder, och för att möta den ökande efterfrågan på kunskapsmiljöer har vi en projektportfölj på 17 miljarder. Så bidrar vi till ett klokare Sverige. Fler exempel på hur vi jobbar hittar du på akademiskahus.se.

Om Johanneberg Science Park
Johanneberg Science Park är en samverkansmiljö för idé- och kunskapsutbyten mellan akademin, näringsliv och samhällsaktörer på Chalmersområdet i centrala Göteborg. Aktiviteterna koncentreras till områdena Samhällsbyggnad, Energi, Material- & Nanoteknik. Läs mer på www.johannebergsciencepark.com