Startskott för HSB Living Lab i Göteborg

Startskott för HSB Living Lab i Göteborg

Idag tas ”första spadtaget” för HSB Living Lab genom att den första av 44 moduler transporteras in i fabriken för att senare sättas samman med övriga moduler och bilda det unika experimenthuset. Under första halvan av 2016 kommer huset som blir en forskningsarena för framtidens hållbara boende att stå klart för inflyttning på Chalmers i Göteborg. Akademiska Hus är en av projektets samarbetspartners.

HSB Living Lab är en forskningsarena för att utveckla nya sätt att bygga och forma framtidens boende. Byggnaden är ett unikt projekt där helt nya tekniska och arkitektoniska innovationer ska testas under tio år.

– Det är alltid en speciell känsla att sätta spaden i jorden i ett stort byggprojekt. Även om det i detta handlar om att den första modulen av det som ska bli HSB Living Lab startar upp i fabriken. Det är också typiskt för hela HSB Living Lab: det här är långt ifrån ett vanligt byggprojekt. Ambitionen med detta levande laboratorium är det ska vända upp och ner på bilden hur vi kan bo och leva hållbart i vardagen, säger Emma Sarin, projektledare för HSB Living Lab.

Som en av projektets samarbetsparterns kommer Akademiska Hus att ta del av den forskning som bedrivs inom HSB Living Lab och även initiera egen forskning inom framtidens studentbostäder. Akademiska Hus upplåter dessutom marken på Campus Johanneberg vid Chalmers i Göteborg som experimenthuset kommer att placeras på.

– Vi på Akademiska Hus tar ett helhetsansvar för att våra campusområden utvecklas, där studentbostäder är mycket viktigt för lärosätenas framtida konkurrenskraft. Att få möjligheten att både bidra och ta del av forskning om hållbart boende på campus är en del i att fortsätta utveckla Sverige som kunskapsnation, säger Kerstin Lindberg Göransson, vd för Akademiska Hus.

HSB Living Lab är planerat som en flyttbar byggnad. En del ska bestå av studentbostäder och en utställningsdel där det bland annat ska finnas kontor, möteslokal, tvättstuga och utställningslokal för forskningsresultat. Allt byggs i utbytbara moduler, likt lego. I huset kommer det finnas cirka 29 lägenheter där studenter och gästforskare kommer bo i en ständig föränderlig miljö, allt medan forskningen pågår. HSB Living Lab är ritad av arkitektkontoret Tengbom och kommer att stå klart för inflyttning under första halvan av 2016.

Kerstin Lindberg Göransson, vd Akademiska Hus
E-post: kerstin.lindberggoransson@akademiskahus.se

Birgitta Hohlfält van Dalen, regiondirektör Akademiska Hus region Väst
Tel:0702-59 24 53