Aktiv Skola deltar på Skolsköterskekongressen

För Stiftelsen Aktiv Skola är skolhälsovården i landet en viktig och självklar samverkanspartner. Genom åren har man producerat en mängd material för att stödja det förebyggande arbetet när det gäller elevers fysiska och psykiska hälsa, många gånger utifrån en direkt efterfrågan från dem som arbetar i främsta ledet ute i skolorna.

En viktig mötesplats för det här utbytet är Skolsköterskekongressen som i år hålls i Karlstad den 12-13 maj. Kongressens tema är Skolsköterskans roll för livslångt välmående - med fokus på sexualitet, samtycke, relationer, sociala medier, hedersrelaterat våld och psykisk hälsa.

- Vi har deltagit på den här kongressen sedan stiftelsen grundades 2015 och har fått så många värdefulla kontakter, och inte minst inspiration till vilket material vi ska fokusera på att ta fram. Det är så roligt och meningsfullt när vi vet att det används och att det kan underlätta den här yrkesgruppens oerhört viktiga arbete, säger Eva Ström, mässansvarig på Aktiv Skola.

• Skola

• skolan