Kan bättre ljud ge bättre affärer?

Det tror i alla fall Carl-Gustav Jansson, verkstadschef på BMW Bilia Group i Kungsbacka.

– När vi möter våra kunder måste allt stämma. Ljudmiljön är avgörande för att vi ska kunna ge god service.

BWM Bilia Group i Kungsbacka öppnade för bara ett par månader sedan, i november 2012. Redan innan premiären märkte personalen att det ekade i de nybyggda lokalerna. Särskilt i kundmottagningen och tillbehörsbutiken blev det nödvändigt att göra något åt akustiken.

Rummet har många hårda ytor, varav många i glas. Där finns inget undertak och lite annat som dämpar ljudet.

– Miljön är, och ska vara, minimalistisk. Därför blev det avgörande att hitta en lösning som inte bara var funktionell, utan också passade stilen, säger Carl-Gustav Jansson.

Han fastnade för Akustiktryck®, en slags dekorativa ljudabsorbenter. BMWs egna bilder av en futuristisk återförsäljaranläggning trycktes i stora format, med en unik tryckteknik som bevarar ljudabsorbenternas ljuddämpande förmåga. De satte även upp helvita, ljudabsorberande väggpaneler och lade in en matta.

– Vi har två kundmottagare som arbetar samtidigt, i samma rum. En behagligare ljudmiljö är nödvändig för både trivsel och hörförståelse, med hänsyn till både kunder och personal, säger Carl-Gustav Jansson.

Liksom andra butiker som är öppna för allmänheten, är BMW Bilia Group i Kungsbacka både arbetsplats och publik lokal. Ljudmiljön regleras sedan länge i arbetsmiljölagstiftningen. I år föreslår Boverket ett förtydligande av sina regler för publika lokaler.

De nya reglerna, som införs den 1 juli i år, kommer att tydliggöra kraven på ljudmiljön i fråga om tillgänglighet, särskilt för personer med nedsatt orienteringsförmåga, till exempel hörselskadade.

Boverkets förslag berör i första hand miljöer som tågstationer och vårdcentraler, där det är mycket viktigt att alla kan uppfatta information.*

För Carl-Gustav Jansson var förbättringsbehovet uppenbart, även utan lagar och regler.

– Den egna upplevelsen var tillräcklig för att vi skulle agera.

*Källa: http://www.boverket.se/Om-Boverket/Nyhetsarkiv/Ljudmiljo-och-Boverkets-byggregler/