Volvo testar ljudabsorbenter på mässa

När Volvo bussar i oktober satte upp sin stora monter på bussmässan i Belgien, använde de för första gången ljudabsorbenter, både i det tillfälliga kontoret och i den öppna cafédelen.

Genom att placera lite större ytor absorbenter nära viktiga samtalspunkter går det att höja den akustiska kvaliteten och taltydligheten i en bullrig mässmiljö. Det var det Volvo bussar var ute efter när de testade ljudabsorbenter i det här nya sammanhanget.

Thomas Lundqvist, Manager Marketing Communication på Volvo Bus Corporation, var överraskad över resultatet.

– På mässor är det framförallt i det tillfälliga kontoret som akustiken är ett problem, och där var skillnaden stor, jag blev fascinerad över effekten. Det blev behagligare inne i kontoret eftersom ljudet inte studsade på samma sätt. Dessutom minskade störningarna utifrån och det är egentligen det som är det stora problemet då ljudnivån därifrån kan vara ganska hög, sammanfattar han sina intryck.

De använde fristående skärmar till cafédelen och hängde upp absorbenter på väggarna i kontoret. Projektet genomfördes i samarbete med företaget Fototext, som har utvecklat en egen tryckteknik som möjliggör fyrfärgstryck på brandklassade och akustiktestade ljudabsorbenter från Ecophon.

Vill du veta mer, kontakta Tomas Silfverberg på Fototext, telefon: 031 – 7016428

e-post: tomas@fototext.se

• mässor
  • hotell