Pressinbjudan

Omkring 75 procent av jordens befolkning kommer att bo i städer år 2050. Hur ska vi klara urbaniseringen och samtidigt skapa levande och trygga städer?
Möt några av experterna på området.

Onsdagen den 17 september samlas över 75 arkitekter och samhällsplanerare till ett seminarium på Nederländska ambassaden i Stockholm. Tillsammans ska de möta utmaningar kring urbaniseringsvågen och bostadsbristen.

Arrangör är LivsRum, ett svensk-nederländskt initiativ för att öka mångfalden i bostadsarkitekturen. Svenska och nederländska arkitekter kommer att samarbeta med kommuner, byggföretag och andra samhällsaktörer för att hitta innovativa stadsutvecklingslösningar.

Svensk-holländska AkzoNobel, världens största färgföretag och en av de ledande producenterna av specialkemikalier, är en av aktörerna. Vi deltar från AkzoNobel i seminariet för berätta om vårt globalt initiativ för att skapa levande och hållbara städer.

Redan på torsdagen kommer den gemensamma kunskapen från onsdagen att komma till nytta. I en workshop kommer arkitekter från både Sverige och Nederländerna, tillsammans med AkzoNobel, Livsrum och Kista Science City att hitta lösningar för att nå visionen ”Levande stadsmiljö – attraktivt utbud av boende, arbetsplatser, studerandemiljöer, service, handel, kultur och fritid” som Kista Science City har tagit fram.

Kista Science City – ett samarbete mellan näringsliv, akademi och samhälle – har valt AkzoNobel som sin strategiska partner när de nu planerar för att göra stadsdelen mer attraktiv för både boende, arbetspendlare och besökare. Så det här är ett av flera projekt som planeras att genomföras tillsammans de närmaste åren. En av nyckelpersonerna i detta arbete är arkitekten och färgexperten Per Nimér, designchef på AkzoNobel. Han har gedigen erfarenhet av hur färg och ljus kan förstärka ett stadsrum.

Följande personer finns på plats för intervjuer:
Per Nimér, arkitekt, färgexpert och designchef på AkzoNobel
Janet André, projektledare och initiativtagare till LivsRum
Thomas Andersson, CEO Electrum Foundation & Kista Science City AB

Tid: 17 september, kl. 11.30-13.00 (säg till om du vill vara med under hela dagen så försöker vi lösa det)
Plats: Nederländska ambassaden, Götgatan 16A, Stockholm
Anmäl deltagande till: maria.fiskerud@akzonobel.com, 0734-029097 (jag kan vara svår att få tag på under tisdagen, men skicka ett sms så ringer jag upp).

Mer om AkzoNobels satsning på levande städer: www.akzonobel.com/se/om_oss/human_cities/ Mer om LivsRum: www.livsrum.nl