AkzoNobel investerar 800 miljoner i Brasilien

I linje med AkzoNobels strategi för ökad tillväxt kommer affärsområdet Eka Chemicals, med huvudkontor i Göteborg, att investera 800 miljoner kronor (€90 miljoner) i en ny anläggning i Brasilien för att förse världens största pappersmassafabrik med kemikalier.

Avtalet med Eldorado Celulose e Papel understryker betydelsen av tillväxtmarknader i koncernens strategi och kommer att vara viktig för att kunna nå målsättningen att dubbla omsättningen på den brasilianska marknaden till €1,5 miljoner inom 5 år.

Investeringen, som är AkzoNobels största i Sydamerika någonsin, innebär att Eka Chemicals forsätter att expandera sitt framgångsrika Chemical Island koncept, genom vilket massakemikalier (i huvudsak Klordioxid) tillverkas på plats för att tillgodose det intilliggande bruket. Detta minskar bland annat miljöbelastning och de risker som förekommer vid transporter av kemikalier.

De kommande 15 åren kommer Eka Chemcials att förse och ha hand om alla massakemikalier för det stora bruket, som håller på att anläggas i norra delen av Três Lagoas City. Massafabriken kommer – när den står färdig – att producera 1,5 miljoner pappersmassa om året.

”Efterfrågan på kemikalier till pappers- och massatillverkning förväntas öka kraftigt i Sydamerika de kommande femton åren. Därför är denna affärsuppgörelse en spännande möjlighet för oss att expandera i regionen, samtidigt som det är ett erkännande för vår teknologi och vårt koncept med Chemical Islands”, säger Jan Svärd, VD för Eka Chemicals.

Eka Chemicals har varit verksamt i Brasilien i många år och driver redan flertalet Chemical Islands i landet. Via den nya anläggningen kommer affärsområdet att kunna förse Klordioxid inte bara till fabriken i Três Lagoas utan även till andra kunder i regionen.

Byggandet av massafabriken påbörjades förra året och den väntas stå färdig i september nästa år.

För mer information:
Catarina Munck