AkzoNobel köper banbrytande växtbaserad separationsteknologi

AkzoNobel har stärkt sin teknologiska plattform för hållbar kemi efter överenskommelse med amerikanska Integrated Botanical Technologies (IBT) att köpa deras patenterade Zeta Fraction™ teknologi, som helt förändrar hur växtbaserad kemi kommer att användas.

Den unika processen utvecklad av IBT, gör det möjligt att utvinna och separera beståndsdelar från levande celler från växter och marina arter utan att använda lösningsmedel. IBT och AkzoNobel Personal Care (en del av AkzoNobel Surface Chemistry) har samarbetat under de senaste fem åren och många nyutvecklade produkter finns redan nu på marknaden.

“Det här förvärvet kommer inte bara att hjälpa oss med att ta fram innovativa produkter, utan vi tror också att den här teknologin kommer att kunna användas av andra enheter inom AkzoNobel”, säger Rob Frohn, ansvarig för Specialty Chemicals i AkzoNobels ledning.

”Det finns en ökad efterfrågan från våra kunder på hållbara lösningar i den snabbt växande marknaden inom hår- och hudvård. När vi kan utnyttja den här teknologin till fullo i kombination med vår globala närvaro, kommer vi att ha en ännu större möjlighet att möta denna efterfrågan”, tillägger Bob Margevich, VD på AkzoNobel Surface Chemistry: “ Zeta Fraction™ teknologin är unik på marknaden och vi förväntar oss att den ska fortsätta revolutionera hur växtbaserad kemi används och ytterligare stärka vår ledande ställning inom högteknologisk skönhetsindustri.

Dr. Michael Koganov, en av IBTs grundare, som kommer att leda AkzoNobels arbete inom Zeta Fraction™ teknologi plattformen säger “ vår teknik är baserad på grundläggande vetenskapliga principer och möjliggör isolering av intracellulära komponenter på ett sätt som är reproducerbart, hållbart och användbart inom flera branscher och tillämpningar”.

Zeta Fraction™ teknologin kommer att integreras med AkzoNobel Surface Chemistrys Personal Care enhet. Vill ni veta mer: http://www.akzonobel.com/personalcare

• Kemikalieindustri

• växtbaserad separationstekologi
  • akzonobel surface chemistry
  • zeta fraction

AkzoNobel är världens största färgföretag och en ledande producent av specialkemikalier, bygglim och limsystem. Vi förser företag och konsumenter världen över med innovativa produkter och brinner för att utveckla hållbara lösningar för våra kunder. Bland våra välkända varumärken finns Eka, International, Dulux och Sikkens. Vi är ett Global Fortune 500-företag och rankas återkommande som ett av de ledande företagen inom hållbar utveckling. Med huvudkontor i Amsterdam, Nederländerna, är vi verksamma i fler än 80 länder, där våra 55 000 engagerade medarbetare levererar Tomorrow's Answers Today™.

I Sverige har AkzoNobel ca 3 600 anställda på ett 20-tal platser.

Om AkzoNobel Surface Chemistry
Surface Chemistry a business unit of AkzoNobel, operates in 50 countries, employing over 1500 people. Based in Chicago, IL, United Stateswith regional marketing centers in Bridgewater, NJ, United States, Singaporeand Stenungsund, Sweden, we are leading supplier of specialty surfactants and synthetic and bio-polymers additives.  We service a wide range of industries including agro, asphalt, cleaning, fabric care, mining, personal care and petroleum.

More information  www.akzonobel.com/sc