AkzoNobel och Chalmers ingår strategiskt partnerskap

Färg- och kemiföretaget AkzoNobel och Chalmers tekniska högskola har undertecknat ett strategiskt samarbetsavtal som sträcker sig över tio år. Partnerskapet innebär samarbete kring forskningsfinansiering, kompetensutveckling, tillgång till forskningsfaciliteter och att i bred bemärkelse stärka varandras verksamheter.
– Tiden då man på stora företag kunde ägna sig åt grundforskning är förbi. Vad vi däremot inom vår egen forsknings- och utvecklingsverksamhet kan göra bra är att översätta forskningen till något som vi kan ta in i en affär. Där har vi och Chalmers en fantastisk relation, säger Lars Andersson, Nordendirektör, AkzoNobel.

AkzoNobel och Chalmers har en lång tradition av samarbete som nu fördjupats ytterligare tack vare det strategiska samarbetsavtal som undertecknats. Båda parter är förhoppningsfulla inför framtiden.

– Samarbetet med Chalmers har stor betydelse inom flera viktiga områden för oss. Naturligtvis stärker avtalet vårt befintliga samarbete inom forskning, men vi ser också att det har betydelse för vårt rekryteringsbehov av processindustri- och kemiingenjörer, där närheten till våra anläggningar på västkusten spelar en viktig roll. Sedan är det något med sättet att samarbeta, som ur ett internationellt perspektiv, är unikt för Chalmers och andra svenska institutioner – det informella sättet och de korta beslutsvägarna, säger Lars Andersson.

Samarbetet kommer ytterst att styras av en ledningskonferens där representanter för Chalmers respektive AkzoNobels högsta ledning träffas vartannat år för att utvärdera och definiera lämpliga samarbetsområden.

– Jag skulle gärna lyfta fram kopplingen till snabbt framväxande forskning inom exempelvis nanoteknik som en av de viktigaste komponenterna i samarbetet med AkzoNobel, säger Stefan Bengtsson, rektor på Chalmers.

Avtalet med AkzoNobel ingår i det som på Chalmers definieras som Chalmers Open Innovation Systems (COINS) och handlar delvis om att formalisera och vidareutveckla samarbeten som redan pågår. Exempelvis sitter Lars Andersson redan i institutionsrådet för Kemi och kemiteknik och Michael Persson, Innovation manager på AkzoNobels affärsområde Pulp and Performance Chemicals är sedan 2012 adjungerad professor i silikakemi på Chalmers.

AkzoNobel deltar dessutom som partner i ett antal forskningsprogram och förstudier på Chalmers och har vid tre tillfällen varit ensam sponsor för den internationella workshopen Frontiers of Silica Research.

• Kemikalieindustri

• frontiers of silica
  • michael persson
  • coins
  • chalmers open innovation systems
  • lars andersson
  • chalmers
  • partnerskap
  • kemiföretag

Inom AkzoNobel är vi 45 000 engagerade medarbetare som tillsammans skapar förutsättningar för god livskvalitet och en inspirerande vardag. Vi är ett ledande globalt färgföretag och en stor producent av specialkemikalier som förser företag och konsumenter världen över med såväl färg och ytskydd, som ingredienser till viktiga vardagsprodukter.

Idag är vi verksamma i över 80 länder och vårt huvudkontor ligger i Amsterdam, Nederländerna. Våra innovativa produkter bär på en stolt historia och är skapade för att göra livet enklare för människor i en snabbt föränderlig värld. Bland våra välkända varumärken finns Eka, International, Cuprinol, Jozo och Nordsjö. Vi rankas återkommande som ledande inom hållbarhet i vår bransch och drivs av att bidra till välmående städer och levande samhällen genom att skapa en färgstark och trygg värld där livet blir bättre genom det vi gör.