AkzoNobel och McLaren Racing förlänger partnerskapet inför F1-säsongen

Partnerskapet etablerades 2008 och även i år är McLaren Racing 2021 Formel 1-bilen målad med AkzoNobels förstklassiga ytbehandlingsskydd.

Som officiell färg- och ytbehandlingsspartner är det AkzoNobels varumärke Sikkens produkter som används för att måla delarna på racerbilen samt teamets transport, garage och tillbehör. I tillägg används även Interthems 50 värmeskyddsfärg på viktiga komponenter kring motorn och avgassystemet, produkter från Marine och Protective Coatings varumärke International.

“Vi är väldigt stolta över vårt framgångsrika partnerskap med McLaren Racing som drivs av ett starkt samarbete, en gemensam passion för innovation och strävan efter topprestanda”, säger Patrick Bourguignon, Director för AkzoNobels Automotive och Specialty Coatings. “McLaren Formel 1 teamets lagkänsla och engagemang för att nå framgång inspirerar oss i vår strävan att fortsätta leverera de bästa produkterna och tjänsterna till våra kunder.”

Mark Waller, Chief Commercial Officer, McLaren Racing tillägger: “Partnerskapet har sträckt sig över ett decennium och AkzoNobels passion för att utforska nya möjligheter är helt i linje med hur vårt team arbetar. Vi ser fram emot att fortsätta vårt samarbete och utveckla innovativa lösningar som gör att våra bilar presterar i topp på racingbanan.”

McLaren Racing teamet kommer fortsätta sitt arbete med utgångspunkt från den stark resultatet för säsongen 2020, då de kom på tredje plats i konstruktörsmästerskapet. I år presenterar McLaren en ny dynamisk förarduo bestående av Daniel Ricciardo (som slutade på en femte plats 2020 i förarmästerskapet) och Lando Norris (som slutade på en nioende plats).

Bourguignon fortsätter: “Vi är alla väldigt entusiastiska över att se Sikkens och Internationals ytskyddsfärg på MCL35M-bilen denna säsong och vi ser speciellt fram emot när Formel 1- racet återvänder till Nederländerna i september.”

Första prövningen för McLaren teamet blir den 12 mars, och sedan vid Grand Prix premiären den 28 mars i Bahrain.

• Industri, tillverkning

• formel 1
  • mclaren
  • f1
  • färg
  • ytskyddsbehandling

Om McLaren Racing

McLaren Racing grundades 1963 av den nyzeeländske racerföraren Bruce McLaren. Teamet debuterade i sitt första Formel 1 lopp 1966 och sedan dess har McLaren vunnit 20 Formel 1 världsmästerskap, mer än 180 Formel 1 Grand Prix, Le Mans 24 timmarsrace vid debuten och Indianapolis 500 tre gånger.

Inom AkzoNobel är vi 34 500 engagerade medarbetare som tillsammans skapar förutsättningar för god livskvalitet och en inspirerande vardag. Vi är ett ledande globalt färgföretag som förser företag och konsumenter världen över med såväl färg som ytskydd.

Idag är vi verksamma i över 150 länder och vårt huvudkontor ligger i Amsterdam, Nederländerna. Våra innovativa produkter bär på en stolt historia och är skapade för att göra livet enklare för människor i en snabbt föränderlig värld. Bland våra välkända varumärken finns International, Cuprinol, Nordsjö och Sikkens. Vi rankas återkommande som ledande inom hållbarhet i vår bransch och drivs av att bidra till välmående städer och levande samhällen genom att skapa en färgstark och trygg värld där livet blir bättre genom det vi gör.

I Sverige har AkzoNobel för närvarande cirka 1000 anställda på sex orter.