AkzoNobels Q1-resultat visar en förbättrad lönsamhet på 31 %, trots effekterna av covid-19

Akzo Nobel N.V. (AKZA; AKZOY) publicerar resultat för det första kvartalet 2020

Höjdpunkter Q1 2020

• Justerat rörelseresultat1 ökade med 31 % till 214 MEUR (2019: 163 MEUR), trots effekterna av covid-19
  • Vinstmarginal (ROS), exklusive icke-fördelade kostnader2, ökade till 12,4 % (2019: 9,1 %) med positiva pris/mix-effekter på 2 %
  • Rörelseresultatet ökade med 65 % till 187 MEUR (2019: 113 MEUR); rörelsemarginal förbättrad till 9,1 % (2019: 5,2 %)
  • Kostnadsbesparingsprogram och andra besparingar gav sänkta kostnader på 44 MEUR (jämfört med det första kvartalet 2019)
  • Under Q1 2020 genomfördes återköp av aktier för 408 MEUR av totalt 500 MEUR

Q1 2020 (jämfört med Q1 2019)

• Avkastning minskade med 6 % och 5 % i konstanta valutor3, med positiva pris/mix-effekter på 2 % uppvägt av 7 % lägre volymer, i huvudsak beroende på effekterna av covid-19
  • Rörelseresultat på 187 MEUR inkluderar 27 MEUR negativ effekt från identifierade poster, relaterat till transformationskostnader (2019: 113 MEUR inklusive 50 MEUR negativt identifierade poster och ej kontanta nedskrivningar); rörelsemarginal förbättrad till 9,1 % (2019: 5,2 %)
  • Total nettoinkomst är 114 MEUR (2019: 65 MEUR)
  • Justerade resultat per aktie från kontinuerlig drift ökade med 54 % till 0,71 EUR (2019: 0,46 EUR); resultat per aktie från samtliga verksamheter 0,59 EUR (2019: 0,28 EUR)

AkzoNobels CEO, Thierry Vanlancker, kommenterade:
”Som så många andra över hela världen ställs vi inför utmaningar till följd av covid-19. Vår främsta prioritet på AkzoNobel är våra kollegors hälsa och säkerhet. Som företag vidtar vi alla rimliga åtgärder för att fortsätta leverera till våra kunder och se till att AkzoNobel förblir i en stark position för att rida ut stormen.

”Våra resultat för det första kvartalet visar att vår transformation var på rätt spår trots att covid-19 redan hade en betydande effekt, framför allt i Kina och senare i kvartalet i andra delar av världen. Vår vinstförbättring ökade, vilket resulterade i att ROS ökade med 330 basenheter till 12,4 %. Dessa resultat var möjliga tack vare passionen och engagemanget hos alla medarbetare på AkzoNobel som har arbetat – och vunnit – tillsammans under dessa unika omständigheter.

”Medan vardagen gradvis återgår till det normala i Kina ökar effekterna av covid-19 i större delen av världen och kommer ha en betydande effekt under det andra kvartalet. Trots att vi har varit tvungna att pausa delar av vår transformation och skjuta upp vårt finansiella mål för 2020 ser vi fram emot att snabbt komma tillbaka till positivt momentum när marknaderna återgår till det mer normala.”

AkzoNobel MEUR Q1 2019 Q1 2020 Δ % Δ % CC3
Intäkter 2 185 2 058 (6 %) (5 %)
Justerat rörelseresultat1 163 214 31 %
ROS 7,5 % 10,4 %
ROS exklusive icke-fördelade kostnader2 9,1 % 12,4 %
Rörelseresultat 113 187 65 %

De senaste höjdpunkterna

Ultimate - rostbekämpande metallfärg lanserad
AkzoNobel har lanserat ett nytt sortiment med vattenbaserad utomhusfärg, som erbjuder ett överlägset skydd för metallytor. Hammerite Ultima kan appliceras direkt på varje yta av metall – såväl som rost – utan att man behöver en primer. Denna nya produkt är lämpad för allt från grindar och stängsel till staket och trädgårdsmöbler, och är nu tillgänglig i Tyskland, Spanien och Frankrike. Lanseringen på andra marknader sker löpande.

Lokalt hälsoprojekt i Indien skiftar fokus till följd av covid-19

Bybor som bor i närheten av Bangalore erbjuds screening för covid-19 genom ett befintligt e-hälsoinitiativ som är en del av företagets program ”AkzoNobel Cares”. Efter utbrottet förändrades det lokala hälsoprojektets fokus för att hjälpa till att bekämpa viruset. Hittills har fler än 1 000 personer testats.

Snabba åtgärder bidrar till byggandet av sjukhus i Kina

När de kinesiska myndigheterna tillkännagav att de skulle bygga ett sjukhus i Yinchuan – huvudstad i den autonoma regionen Ningxia Hui – satte den lokala AkzoNobel-organisationen fart. Anläggningen som byggdes var en utbyggnad Fourth People's Hospital i Ningxia. Men eftersom arbetet genomfördes under vårfestivalen i februari så var det ont om målarfärg. AkzoNobel agerade snabbt för att donera 450 burkar Dulux Pro redan tidigt i projektet. Det bidrog till att de nya byggnaderna blev färdiga i tid (på endast femton dagar) som en del av en brådskande lokal åtgärd till följd av coronavirusutbrottet.

Leverantörsavtal med ledande biltillverkare

BMW-koncernen har valt AkzoNobel som leverantör av produkter och tjänster inom fordonslackering till en stor del av sitt globala distributionsnätverk. Avtalet gäller från och med den 1 februari 2020. Avtalet omfattar 44 lokationer och innebär att företagets premiumvarumärken Sikkens och Lesonal nu är godkända för färgreparationer av BMW och Mini passagerarbilar hos auktoriserade återförsäljare, reparatörer, importörer och nationella BMW-koncernens filialer.

Utbildningscenter för billackering i Polen är nu dubbelt så stort

Ett av företagets utbildningscenter har fått nytt liv. Efter att ha byggts ut och renoverats är den nya anläggningen i polska Pruszków nu dubbelt så stor och företagets mest avancerade utbildningscenter för billackering i Europa. Med toppmodern utrustning ska centret fungera som ett nav för lärande och samarbete och ta emot fler än 1 000 personer om året.

Den första delen av hållbarhetsambitionerna för 2030 har lanserats

AkzoNobel lanserar de första hållbarhetsambitionerna, nu som ett renodlat färg- och ytbehandlingsföretag. De första ambitionerna har ett fokus på noll avfall och att halvera koldioxidutsläppen till år 2030. Dessa två ambitioner och relaterade mål är de första av många åtgärder med fokus på ”Planet”-delen av företagets nya hållbarhetsområden - ”People. Planet. Paint.”. Målen för 2030 omfattar en minskning av energiför-brukningen med 30 %, 100 % förnybar el, 100 % återanvändning av vatten vid företagets mest vattenintensiva anläggningar, och inget avfall som inte kan återanvändas.

Utsikter:

AkzoNobel har pausat delar av företagets transformation och skjutit upp sitt finansiella mål för 2020 som svar på den omstörtande effekten som covid-19-pandemin har haft på marknaden. Effekterna av covid-19 ökar i större delen av världen och kommer ha en betydande inverkan under det andra kvartalet. Efterfrågan på våra produkter skiljer sig åt mellan olika regioner och olika segment, i en osäker makroekonomisk miljö. Kostnader för råmaterial förväntas ha en måttlig fördelaktig effekt på den första halvan av 2020. Fortsatta prissättningsinitiativ och kostnadsbesparingsprogram finns på plats för att hantera aktuella utmaningar. AkzoNobel har för avsikt att snabbt komma tillbaka till momentum så snart marknaderna återgår till det mer normala. Företaget siktar på en hävstångsgrad mellan 1 och 2 gånger nettoskuld/EBITDA före slutet av 2020 och åtar oss att upprätthålla starka kredit- och investeringsbetyg.

Rapporten för det första kvartalet 2020 kan ses och laddas ner på https://akzo.no/Q12020

1 Justerat rörelseresultat = rörelseresultat exklusive identifierade poster

2 ROS exklusive icke-fördelade kostnader är justerat rörelseresultat som procent av intäkterna för Decorative Paints och Performance Coatings exklusive icke-fördelade koncernkostnader

3 Konstanta valutaberäkningar exkluderar påverkan av fluktuationer av valutakurser

Detta är ett offentligt tillkännagivande från AkzoNobel N.V. i enlighet med avsnitt 17, paragraf 1 i europeiska marknadsmissbruksförordningen (596/2014).

Inom AkzoNobel är vi 34 500 engagerade medarbetare som tillsammans skapar förutsättningar för god livskvalitet och en inspirerande vardag. Vi är ett ledande globalt färgföretag som förser företag och konsumenter världen över med såväl färg som ytskydd.

Idag är vi verksamma i över 150 länder och vårt huvudkontor ligger i Amsterdam, Nederländerna. Våra innovativa produkter bär på en stolt historia och är skapade för att göra livet enklare för människor i en snabbt föränderlig värld. Bland våra välkända varumärken finns International, Cuprinol, Nordsjö och Sikkens. Vi rankas återkommande som ledande inom hållbarhet i vår bransch och drivs av att bidra till välmående städer och levande samhällen genom att skapa en färgstark och trygg värld där livet blir bättre genom det vi gör.

I Sverige har AkzoNobel för närvarande cirka 1000 anställda på sex orter.