AkzoNobels Q3 resultat presenterades igår - Blandat resultat för Norden

Siffrorna visar att AkzoNobels omsättning ökat med 5 procent jämfört med tredje kvartalet 2010, till 4 miljarder euro. Samtidigt har marginalerna minskat på grund av kraftiga höjningar av råvarupriserna.

”I Norden, liksom globalt, har vi inte lyckats kompensera råvaruhöjningarna inom alla våra områden, det gör att vi har ett blandat resultat där några enheter går mycket bra, medan andra går sämre”, säger Jan Svärd, Nordenchef för AkzoNobel.

Ett globalt program för att förbättra effektivitet och produktivitet introducerades också igår.

”Det är i dagsläget oklart hur det kommer att påverka våra verksamheter i Norden”, säger Jan Svärd och avslutar:

”Vi står väl rustade för framtiden”.

Jan Svärd, Nordenchef för AkzoNobel, tel. +31 33 467 67 78
Oskar Bosson, CorporateMedia Relations, tel. +31 20 502 7833

• Kemikalieindustri

• resultat
  • q3
  • kvartalsrapport
  • jan svärd

AkzoNobel är världens största färgföretag och en ledande producent av specialkemikalier, bygglim och limsystem. Vi förser företag och konsumenter världen över med innovativa produkter och brinner för att utveckla hållbara lösningar för våra kunder. Bland våra välkända varumärken finns Eka, International, Dulux och Sikkens. Vi är ett Global Fortune 500-företag och rankas återkommande som ett av de ledande företagen inom hållbar utveckling. Med huvudkontor i Amsterdam, Nederländerna, är vi verksamma i fler än 80 länder, där våra 55 000 engagerade medarbetare levererar Tomorrow's Answers Today™.

I Sverige har AkzoNobel ca 3 600 anställda på ett 20-tal platser.