Anders Ynnerman vid Linköpings Universitet belönas med Akzo Nobel Science Award

Stockholm 9 maj, 2007 – Nu står det klart att Professor Anders Ynnerman tilldelas Akzo Nobel Science Award 2007. Priset på 500 000 kronor delas ut av Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien, IVA, baserat på en donation från Akzo Nobel. Visualiseringstekniker som utvecklats i Ynnermans grupp kan användas inom en rad områden – från rättsmedicinska obduktioner till visualisering av astrofysikaliska förlopp och beslutsstöd inom flygtrafik. Anders Ynnerman har på ett unikt sätt lyckats kombinera banbrytande upptäckter med ett drivet entreprenörskap. Strävan efter konkreta resultat har präglat forskarens gärning genom hela hans karriär. – Syftet med Akzo Nobel Science Award är att lyfta fram de goda exemplen där industri och forskning samverkar. Vi vill visa den betydelse som forskning har för att tekniken ska kunna utvecklas. Anders Ynnerman står för det vi tror på: innovation och entreprenörskap, säger Leif Darner, medlem i Akzo Nobels koncernledning. – Att få det här priset känns givetvis fantastiskt roligt. För mig är det viktigt att forskningen leder både till spetsresultat inom grundforskning och till verkliga användbara resultat. Jag vill vara med och bidra till att fler forskare arbetar mer resultatinriktat och att fler företag lär sig att tillgodogöra sig forskning och samverka med akademien, säger Anders Ynnerman. Anders Ynnerman är internationellt erkänd inom sitt forskningsområde visualiseringsteknik. Genom att bearbeta och visualisera komplexa data och göra dessa volymer hanterliga i PC har tillämpningar kunnat spridas till många områden. Bland annat är Anders Ynnerman och hans forskargrupp de första som kunnat presentera virtuella obduktioner där helkroppsdata visas i realtid på en vanlig PC. – Anders Ynnermans forskning är väldigt spännande. Forskningen har dessutom oerhört många användningsområden inom allt från sjukvård till filmanimering. Anders Ynnerman bedriver viktig forskning som gör skillnad, säger Kerstin Sirvell, ordförande i Science Award-juryn. Akzo Nobel Science Award delas ut en gång om året. I år kommer prisceremonin att äga rum den 31 maj. Priset har funnits i 37 år och delas ut vartannat år i Sverige och vartannat i Nederländerna. Pristagarna nomineras av den svenska forskarvärlden och utses av en jury, utsedd av IVA, som består av kvalificerade IVA-ledamöter. Priset delas ut för banbrytande insatser genom gränsöverskridande forskningsverksamhet som vilar på ingenjörsvetenskaplig grund. För mer information kontakta: Akzo Nobel AB Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA) Pressansvarig Oskar Bosson Informations- och marknadschef Camilla Koebe 0708-58 35 57 08-791 29 85 oskar.bosson@akzonoble.com cmk@iva.se Priset kommer att delas ut i IVA:s lokaler torsdagen den 31 maj klockan 17.00. Vid intresse finns möjlighet att närvara vid prisutdelningen och ta del av den presentation som pristagaren då håller om sin forskning. Kontakta någon av ovanstående personer för mer information. Om Akzo Nobel Science Award Akzo Nobel Science Award Sweden är ett tvärvetenskapligt pris på 500 000 kronor som delas ut av Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien, IVA. Priset, som bygger på en donation från Akzo Nobel, utdelas för "banbrytande insatser genom gränsöverskridande forskningsverksamhet, som vilar på ingenjörsvetenskaplig grund". Pristagarna nomineras och utses av en jury, utsedd av IVA, som består av kvalificerade IVA medlemmar. Akzo Nobel Science Award delades ut första gången i Sverige år 1999. I Nederländerna har det delats ut i 35 år, i samarbete med Koninklijke Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen. Sedan 1999 delas det ut vartannat år i Sverige och vartannat år i Nederländerna. Om Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademien Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA) är en fristående akademi som till nytta för det svenska samhället främjar tekniska och ekonomiska vetenskaper samt näringslivets utveckling. I samarbete med näringsliv och högskola initierar och föreslår akademien åtgärder som stärker Sveriges industriella kompetens och konkurrenskraft. Mer information om IVA och priset finns på www.iva.se/ansas Om Akzo Nobel Akzo Nobel är ett internationellt Fortune 500-företag, noterat på både Euronext Amsterdam och NASDAQ. Koncernen finns också med på Dow Jones Sustainability Indexes och FTSE4Good Index. Akzo Nobel förser kunder över hela världen med läkemedel, veterinärmedicin, färg och kemi. Vi har ca 62 000 medarbetare inom våra fyra verksamhetsområden med verksamhet i över 80 länder. Omsättningen för 2006 uppgick till ca SEK 127 miljarder. Vårt huvudkontor finns i Nederländerna. Resultatet för första kvartalet 2007 publiceras 24 april, 2007. I Sverige har Akzo Nobel ca 4000 anställda på ett 20-tal platser. Mer information om Akzo Nobel finns på www.akzonobel.se

• Kemikalieindustri