Eka Chemicals investerar 450 miljoner i Brasilien

Stockholm/Arnhem, Nederländerna, 24 maj 2007 – Eka Chemicals, en affärsenhet inom Akzo Nobel, har träffat avtal om att leverera samt bygga anläggningar för att lagra och hantera samtliga kemikalier till ett helt nytt massabruk vid Tres Lagoas, i staten Mato Grosso do Sul, Brasilien. Bruket uppförs av Votorantim Celulose e Papel (VCP). Det nya bruket, projekt Horizonte, kommer att få en produktionskapacitet om 1,25 miljoner ton pappersmassa per år. Projektet har nyligen överförts till Votorantim Celulose e Papel (VCP), som del i en större utbytesaffär. Eka Chemicals anläggning kommer att producera klordioxid samt lagra och leverera samtliga kemikalier till det nya bruket. Vidare kommer Eka Chemicals att bygga ut sina anläggningar i Jundiai, nära Sao Paolo med en ny produktionsanläggning för 30 000 ton klorat per år, varav merparten avses för bruket i Tres Lagoas. Akzo Nobels totala investering uppgår till ca 450 miljoner kronor. ”Snabb tillväxt inom våra kärnområden är nyckelfrågor i koncernens globala strategi”, säger Leif Darner, ansvarig för kemiverksamheten i Akzo Nobels koncernledning. “Avtalet, som löper på femton år från driftstarten, understryker också vårt åtagande att expandera våra verksamheter i världens snabbast växande regioner. ” Den nya investeringen bidrar kraftigt till att utöka Eka Chemicals verksamhet i Brasilien, där man redan driver anläggningar vid flera bruk, bland andra en Chemical Island i Bahia, även det en investering om 450 miljoner kronor. Eka har sedan fem år etablerat ett nära affärssamarbete med VCP och driver framgångsrikt en klordioxidanläggning vid massabruket Jacareí. Jose Luciano Penido, CEO vid VCP säger: “Vi är mycket nöjda med kontraktet med Eka Chemicals. De är en beprövad och pålitlig partner med bästa teknologin och kunnandet och vi ser fram mot att utveckla vårt samarbete under åren framöver:” “Som en ledande leverantör av massa- och papperskemikalier i Brasilien, ser vi det som ett utmärkt tillfälle att utvidga vårt samarbete med VCP”, säger Jan Svärd verkställande dir Eka Chemicals. Driftstart vid det nya bruket, som uteslutande kommer att hämta virke från högavkastande eukalyptusplantager, är planerad till 2009. Arbetena med byggandet av Eka Chemicals nya anläggningar startar omedelbart. - - - Om Akzo Nobel Akzo Nobel är ett internationellt Fortune 500-företag, noterat på både Euronext Amsterdam och NASDAQ. Koncernen finns också med på Dow Jones Sustainability Indexes och FTSE4Good Index. Akzo Nobel förser kunder över hela världen med läkemedel, veterinärmedicin, färg och kemi. Vi har ca 61 880 medarbetare inom våra fyra verksamhetsområden med verksamhet i över 80 länder. Omsättningen för 2006 uppgick till ca SEK 127 miljarder. Vårt huvudkontor finns i Nederländerna. Resultatet för andra kvartalet 2007 publiceras 24 juli, 2007. I Sverige har Akzo Nobel ca 4000 anställda på ett 20-tal platser. Eka Chemicals med 2900 anställda i 30 länder utgör en affärsenhet inom Akzo Nobel. Omsättningen uppgick 2006 till 8,740 MSEK. Eka Chemicals är en ledande leverantör av blekkemikalier, papperskemikalier och system till massa- och pappersindustrin i hela världen, liksom vissa specialkemikalier till läkemedelsindustri, vattenrening, elektronik-industri m fl. Internet: www.akzonobel.se, www.akzonobel.com, www.eka.com För mer information kontakta: Eka Chemicals AB Informationschef Erik Widén, tel 031 58 70 00 Akzo Nobel nv Corporate Media Relations, tel. +31 26 366 43 43 Heleen van de Lustgraaf Safe Harbor Statement* This press release may contain statements which address such key issues as Akzo Nobel’s growth strategy, future financial results, market positions, product development, pharmaceutical products in the pipeline, and product approvals. Such statements should be carefully considered, and it should be understood that many factors could cause forecasted and actual results to differ from these statements. These factors include, but are not limited to, price fluctuations, currency fluctuations, progress of drug development, clinical testing and regulatory approval, developments in raw material and personnel costs, pensions, physical and environmental risks, legal issues, and legislative, fiscal, and other regulatory measures. Stated competitive positions are based on management estimates supported by information provided by specialized external agencies. For a more comprehensive discussion of the risk factors affecting our business please see our Annual Report on Form 20-F filed with the United States Securities and Exchange Commission, a copy of which can be found on the company’s corporate website www.akzonobel.com. The 2006 Annual Report on Form 20-F will be available at the end of the second quarter of 2007. *Pursuant to the U.S. Private Securities Litigation Reform Act 1995.

• Kemikalieindustri