McLarens nya F1-bil lanseras idag: AkzoNobels Sikkenslack ger nytt liv till McLarens racing-arv

Idag får Formel 1 fansen sitt lystmäte när McLaren visar upp sin nya tävlingsbil MCL33 i Spanska Navara. Bilen är i huvudsak lackerad i den iögonfallande färgen Papaya Spark. Tillsammans med komplementfärgerna Burton Blue and Cerulean Blue, är färgsättningen av den nya bilen en tydlig passning till teamets historia. Och en nyckel till snabbare tider på banan.

Färgen Papaya användes av McLaren första gången 1968 på initiativ av teamets grundare Bruce McLaren.

"Dagens avtäckning är ytterligare en milstolpe i vårt åtagande att leverera nyskapande och innovativa lösningar,"säger Peter Tomlinson, chef för AkzoNobels Automotive and Specialty Coatings-verksamhet. "Det är fantastiskt att arbeta tillsammans med en partner som McLaren, som vi är stolta över att ha samarbetat med under tio år i vår gemensamma passion för högpresterande teknik och prestanda."

McLaren-teamet litar på AkzoNobels lackeringsteknik för tävlingsbilarnas färg, skydd och prestanda - alla viktiga element i F1-racing. De innovativa lackeringssystemen har gjort det möjligt för Formula 1-teamet att minska färgens totala vikt med mer än 50%.

"Att arbeta tillsammans med AkzoNobel är exempel på hur ett långsiktigt partnerskap kan fortsätta att utmana och inspirera ingenjörer och forskare", säger Jonathan Neale, Chief Operating Officer, McLaren Technology Group. "Den tekniska utvecklingen AkzoNobel har levererat i år kommer att vara avgörande för vår konkurrenskraft på banan."

Han tillägger:
 "Vi jagar hela tiden marginaler som kan ge oss fördelar på banan. Genom att ha samarbetat med AkzoNobel i tio år nu har vi den kunskap och det förtroende som krävs för att gemensamt skapa dessa innovativa idéer. Tillsammans driver vi våra tekniska team till att utforska de modigaste lösningarna.”

McLaren och AkzoNobel har arbetat nära varandra sedan 2008, då AkzoNobel först blev officiell leverantör av färglösningar till McLarens F1-team. McLaren har sedan dess använt AkzoNobels premiumlack Sikkens för sina F1-bilar.

Under den kommande säsongen - som börjar i Melbourne, Australien, den 25 mars – kommer McLarens ingenjörer och AkzoNobel produktutvecklare för att ytterligare utveckla bilarnas prestanda.

• billack
  • sikkens
  • färgföretag
  • färg

Inom AkzoNobel är vi 45 000 engagerade medarbetare som tillsammans skapar förutsättningar för god livskvalitet och en inspirerande vardag. Vi är ett ledande globalt färgföretag och en stor producent av specialkemikalier som förser företag och konsumenter världen över med såväl färg och ytskydd, som ingredienser till viktiga vardagsprodukter.

Idag är vi verksamma i över 80 länder och vårt huvudkontor ligger i Amsterdam, Nederländerna. Våra innovativa produkter bär på en stolt historia och är skapade för att göra livet enklare för människor i en snabbt föränderlig värld. Bland våra välkända varumärken finns Eka, International, Cuprinol, Jozo och Nordsjö. Vi rankas återkommande som ledande inom hållbarhet i vår bransch och drivs av att bidra till välmående städer och levande samhällen genom att skapa en färgstark och trygg värld där livet blir bättre genom det vi gör.