Nordsjö Butiker AB förvärvar Färgbolaget i Uddevalla

Nordsjö Butiker AB, med färghandelskedjan Nordsjö Idé & Design, fortsätter sin offensiv på marknaden och förvärvar Färgbolaget i Uddevalla, som är den största och ledande färg- och inredningsbutiken i Uddevalla. Färgbolaget är också en av Sveriges ledande tapetgrossister med ett stort antal kunder inom färgfackhandeln. Genom förvärvet, som sker den 4 juni 2012, säkerställer man även en fortsatt mycket bra distribution i Bohuslän och Dalsland.

– Vi vill säkerställa vår starka position i området och förvärvet är ett strategiskt steg i vår ambition att vara en ledande aktör inom svensk färgfackhandel. Butiken som är en komplett färg- och inredningsbutik ger oss dessutom möjlighet att även framöver ge våra kunder i regionen en god service och professionell rådgivning säger Patrik Olsson, Kommersiell chef för Akzo Nobel Decorative Coatings AB i Norden.

Butiken i Uddevalla ingår i Nordsjö Idé & Designs rikstäckande kedja som nu består av hela 131 butiker.

– Nordsjö Idé & Design har en kraftfull tillväxtstrategi där förvärvet av verksamheten i Färgbolaget bara är ett led i visionen att vara Nordens ledande färghandelskedja 2015, avslutar Björn Hansson VD för färgfackhandelskedjan Nordsjö Idé & Design.

­_ _ _

För frågor och mer information
Kontakta gärna
Patrik Olsson, Kommersiell chef Norden
M +46 708 35 52 72
E patrik.olsson1@akzonobel.com

Björn Hansson, VD Nordsjö Idé & Design Norden
M +46 708 35 53 65
E bjorn.hansson@nordsjoidedesign.se

• Förvärv, fusioner

• nordsjö butiker
  • färgbolaget i uddevalla
  • nordsjö idé & design
  • decorative coatings
  • färgföretag

• Västra Götaland

Nordsjö Idé & Design är ett butikskoncept som ägs av Nordsjö Butiker AB och ingår i koncernen AkzoNobel. Vår butikskedja består av 131kvalificerade återförsäljare i Sverige som kan erbjuda inspiration, kunskap och marknadsledande produkter för underhåll och förbättringar av inomhus- och utomhusmiljöer, för såväl professionella som gör-det-självare. Vi erbjuder ett sortiment för hemmets alla ytor och guidar kunden genom hela köpprocessen; från inspiration och materialval till ett bra slutresultat.

AkzoNobel är världens största färgföretag och en ledande producent av specialkemikalier, bygglim och limsystem. Vi förser företag och konsumenter världen över med innovativa produkter och brinner för att utveckla hållbara lösningar för våra kunder. Bland våra välkända varumärken finns Eka, International, Dulux och Sikkens. Vi är ett Global Fortune 500-företag och rankas återkommande som ett av de ledande företagen inom hållbar utveckling. Med huvudkontor i Amsterdam, Nederländerna, är vi verksamma i fler än 80 länder, där våra 55 000 engagerade medarbetare levererar
Tomorrow’s Answers Today™.