Stockholm är Nordens bästa stad att leva i och den sjätte bästa i världen

AkzoNobel i samarbete med Monocle presenterar rankingen av världens bästa städer att bo i. Stockholm hamnar på sjätte plats i undersökningen och för första gången är Sveriges huvudstad rankad högst i Norden. Undersökningen av livskvaliteten i olika städer i världen görs årligen. Tokyo toppar årets lista.

Magasinet Monocle har sedan 2007 presenterat en lista och i års gör den tillsammans med det svensk-nederländska företaget AkzoNobel. Stockholm tappar två placeringar från förra året, men rankas nu högst i Norden. Köpenhamn har de senast två åren toppat listan, men hamnar i år på plats 10. Helsingfors tappar även i år placeringar och är nu nummer 8, medan Oslo klättrar en på plats till nummer 23.

– Stockholm är en mycket vacker stad och med en fin arkitektur. Det som gör Stockholm till en levande stad är att den uppfattas som sympatiskt då den har relativt låga hus jämfört med andra storstäder. Stockholm har inte så många grönområden, men det kompenseras istället med mycket vatten. Allt vatten i staden bidrar till en bra livskvalitet eftersom det ger många öppna ytor. Dessutom är staden säker att bo i, säger Per Nimér, designchef på AkzoNobel.

Monocles kommentar till Stockholms ranking är att staden verkligen förtjänar sin plats på listan under denna tid på året. Att det under arbetsdagen går att ta ett bad i Mälaren på lunchen och under helgen är bilfria öar bara en timme bort med en kollektiv båtlinje. Monocle nämner att staden går att njuta av även när dagarna är kortare tack vare topprestauranger, ett levande konst-, musik- och designutbud. Viktigt för livskvaliteten är också det generösa välfärdsystemet. Det som Stockholm kan förbättra enligt Monocle är den svåra situationen för unga att hyra en lägenhet och att cykelbanorna börjar bli överfulla med cyklister. Det är även viktigt att se över integrationen, då en känsla för delaktighet är viktigt för att uppnå livskvalitet.

- Undersökningen pekar på att Stockholm behöver förbättra sådant som AkzoNobel inom iniativet för levande städer arbetar för genom att bidra med kunskap om färgsättning. Vi vill skapa mötesplatser och bidra till stadsrum där människor trivs och känner sig trygga. I Norden medverkar AkzoNobel i ett antal intressanta stadsutvecklingsprojekt för att förbättra livskvaliteten för städernas invånare, bland annat det pågående projektet ”Sätt färg på Göteborg”. I Stockholm har AkzoNobel medverkat i målningen av taket över Sergels torg, vilket har gjort miljön vid det centrala torget ljusare och att den upplevs som tryggare, säger Per Nimér.

För 2015 års undersökning fortsätter Monocle att använda samma unika mätetal för livskvalitet, men i år har 22 nya mätetal lagts till som tar hänsyn till faktorer som bostäder, levnadskostnader och tillgång till utomhusaktiviteter. Etta är den japanska huvudstaden Tokyo och topplaceringen bygger på en kombination av kultur, tolerans, grönområden, kommunikationsmöjligheter och säkerhet. Alla dessa faktorer bidrar också till att göra Tokyo till en mänskligare stad, vilket även är huvudsyftet med färg- och kemiföretaget AkzoNobels globala initiativ för att skapa levande städer.

2015 Ranking (2014 ranking)

1. Tokyo (2)

2. Wien (6)

3. Berlin (14)

4. Melbourne (3)

5. Sydney (11)

6. Stockholm (4)

7. Vancouver (15)

8. Helsingfors (5)

9. München (8)

10. Zurich (7)

10. Köpenhamn (1)

Källa: AkzoNobel & Monocle Quality of Life 2015

• hållbar utveckling
  • monocle
  • livskvalitet

AkzoNobel är ett ledande globalt färgföretag och en stor producent av specialkemikalier och limsystem. Med expertis utvecklad under århundraden förser vi företag och konsumenter världen över med innovativa produkter skapade för att möta ökande krav i en snabbt föränderlig värld.

Vi är 47 000 medarbetare, verksamma i cirka 80 länder och har vårt huvudkontor i Amsterdam, Nederländerna. Bland våra välkända varumärken finns Eka, International, Nordsjö och Sikkens. Vi rankas återkommande som ledande inom hållbar utveckling och drivs av att förbättra människors livskvalitet och skapa levande städer.

I Sverige har AkzoNobel ca 3200 anställda på ett 15-tal platser.