Utforska ditt mod med årets kulör 2021

AkzoNobel lanserar Brave Ground som årets kulör 2021. Det är en varm och naturlig neutral ton som ger oss modet att omfamna förändring.

I en tid där oförutsägbara händelser och upplevelser blir ens vardag är det inte konstigt att människor känner sig ur fas med den moderna världen. Enligt den globala trendforskningen behöver människor mest av allt nu stabilitet och att känna marken under deras fötter. Vi finner trygghet i det enkla i livet behovet av att uttrycka oss växer, att stå upp för vad vi tror på och finna kopplingar mellan det förflutna och framtiden.

“Den årliga trendforskningen vi genomför med ledande designers och livsstilsforskare kan appliceras både inom våra verksamheter för färg och ytskydd,” säger David Menko, Chief Marketing Officer AkzoNobel. “Våra designteam använder insikterna från trendforskningen till att ta fram kulörer som speglar samtiden för kunder inom områden som arkitektur, träbearbetande-, elektronik-, flyg- och fordonsindustrin samt för professionella målare och konsumenter.”

En neutral kulör som Brave Ground kan stå starkt på egna ben eller hjälpa andra kulörer att ta plats och skina. Kompletterande kulörpaletter som alla innehåller Brave Ground har tagits fram för att göra det enkelt att kombinera och åstadkomma den rätta känslan. De fyra kulörpaletterna Expressive, Trust. Timeless och Earth hjälper och guidar inredningsintresserade att tryggt välja och kombinera trendiga kulörer.

“När människor vill förändra sina hem kan de känna sig trygga med vår kunskap och kulörexpertis,” säger Heleen van Gent, Creative Director vid AkzoNobels globala estetiska center. “Det är därför vår globala kulörforskning är högst upp på vår agenda varje år.”

Utöver affärsområdet Decorative Paints är även andra affärsområden beroende av kulörer, såsom Automotive & Specialty Coatings, Powder Coatings och Wood Coatings som alla använder sig av liknande paletter. Varje verksamhet skräddarsyr deras sortiment så att kulör, textur och yta matchar kundernas behov.

Menko tillägger: “Kulörer spelar en viktig roll i världen, de hjälper oss att uttrycka oss. Årets kulör hjälper oss att dela med oss av vår passion för färg så att vi kan hjälpa våra konsumenter och kunder att differentiera sig själva och sina produkter.”

För ytterligare information och bilder se här eller besök Nordsjös hemsida och följ #CF21 på sociala medier.

• Industri, tillverkning

Inom AkzoNobel är vi 34 500 engagerade medarbetare som tillsammans skapar förutsättningar för god livskvalitet och en inspirerande vardag. Vi är ett ledande globalt färgföretag som förser företag och konsumenter världen över med såväl färg som ytskydd.

Idag är vi verksamma i över 150 länder och vårt huvudkontor ligger i Amsterdam, Nederländerna. Våra innovativa produkter bär på en stolt historia och är skapade för att göra livet enklare för människor i en snabbt föränderlig värld. Bland våra välkända varumärken finns International, Cuprinol, Nordsjö och Sikkens. Vi rankas återkommande som ledande inom hållbarhet i vår bransch och drivs av att bidra till välmående städer och levande samhällen genom att skapa en färgstark och trygg värld där livet blir bättre genom det vi gör.

I Sverige har AkzoNobel för närvarande cirka 1000 anställda på sex orter.