Bilsporteliten hyllades i Karlstad

Vid lördagens Bilsportgala i Karlstad hyllades svensk bilsportelit både för nationella och internationella framgångar under tävlingsåret 2015. Den hedersfyllda utmärkelsen Bilsport Award delades ut i olika kategorier, SM-, EM- och VM-medaljörer prisades och flera hederspristagare hyllades.

Bilsportgalan är sedan 2004 ett samarrangemang mellan Svenska Bilsportförbundet och motorförlaget Albinsson & Sjöberg. Årets upplaga arrangerades på Karlstad CCC lördagen 23 januari. Det är ett unikt tillfälle då alla bilsportens grenar samlas under samma tak för utställning, mingel och festligheter.

Hela dagen pågick prisutdelningar och de finaste utmärkelserna sparades till kvällens galaföreställning där drygt 700 gäster hade samlats.

Under kvällen serverades en välkomponerad trerättersmeny och gästerna bjöds på underhållning av Micke Bäck Band, Hebbe Sisters och E-Type.

Skådespelarna Björn A. Ling och Johan Östling showade och agerade dessutom som konferencierer tillsammans med tidningen Bilsports Mikael Johansson.

Bilsport Award delades ut i racing, rally, rallycross, dragracing och karting. Av dessa röstade Bilsports läsare fram Årets Junior, som tilldelades Emil Bergkvist tillsammans med sin co-driver Joakim Sjöberg, samt Årets Senior som gick till Pontus Tidemand och co-drivern Emil Axelsson.

Juniorduon Bergkvist/Sjöberg fick ta emot 65.000 kronor, vilket var en god hjälp på vägen mot deras start i årets Rally Sweden.

Varje år får en talangfull ung förare ett stipendium på 50.000 kronor genom Rydell Special Award. I år tilldelades priset totalsegraren i Formel Renault 1.6 – Oliver Söderström.

Prestigefyllda Bilsport Special Award gick till dragracingstjärnan Jonnie Lindberg som 2015 blev den förste person någonsin, som inte bor i USA, att totalvinna den amerikanska dragracingmästerskapsklassen NHRA Top Alcohol Funny Car.

Bilsportens Hederspris fick VM-tävlingen Rally Swedens vd Glenn Olsson och tävlingsledare Christina Lundqvist ta emot för deras engagemang i motorsporten.

Under kvällen delades även ut medel ur Ronnie Petersons Minnesfond, Robert Essebro Minnesfond och Anecto Racing Minnesfond.

Bilsport Award 2015

Årets Junior och Årets Rallyjunior/Co-driver: Emil Bergkvist, Torsåker/Joakim Sjöberg, Ösmo, (65.000 kr).

Årets Rallycrossjunior: Kevin Hansen, Götene, (15.000 kr).

Årets Racingjunior: Joel Eriksson, Tomelilla, (15.000 kr).

Årets Dragracingjunior: Simon Brusén, Svärdsjö (15.000 kr).

Årets Kartingförare: Joel Johansson, Örebro, (15.000 kr).

Årets Senior och Årets Rallyförare/Co-driver: Pontus Tidemand, Charlottenberg/Emil Axelsson, Stockholm.

Årets Dragracingförare: Mikael Kågered, Linköping.

Årets Rallycrossförare: Timmy Hansen, Götene.

Årets Racingförare: Felix Rosenqvist, Malmö/Värnamo.

Rydell Special Award: Oliver Söderström, Bjärred, (50.000 kr).

Bilsport Special Award: Jonnie Lindberg, Upplands Väsby.

Firade pristagare

Ronnie Peterson Minnesfond: Dino Beganovic (10.000 kr), Rasmus Lindh (25.000 kr), Oliver Söderström (20.000 kr) och Henric Skoog (25.000 kr).

Robert Essebro Minnesfond: Viktor Andersson (45.000 kr).

Anecto Racing Minnesfond: Joel Johansson (60.000 kr)

Stora Grabbars och Tjejers Märke: Kenneth Eriksson (Nr 236), Niklas Hägg, SMK Hälsinge (Nr 237), Mats Myrsell, SMK Hedemora (Nr 238), Esko Junttila, SMK Hedemora (Nr 239), Joel Johansson, SMK Örebro (Nr 240), Tina Thörner, Säffle MC (Nr 241) och Ewy Rosqvist von Korff (Nr 242).

Young Technician Award: Kristian Ceder, Team Peugeot Hansen, (15.000 kr)

Årets Ungdom Tävlande: Joel Eriksson, Kristianstads Kartingklubb.

Årets Ungdom Ledare: Sofia Lundberg, Älvsbyns MS.

Årets Bilsportare Tävlande: Jonnie Lindberg, Club Tierp Motorpark.

Årets Bilsportare Ledare: Tomas Pettersson, NDRS Motor Club.

Årets Klubbledare: Annelie Lundmark, Haninge Motorklubb.

Bilsportens Hederspris: Glenn Olsson och Christina Lundqvist (Rally Sweden)

Bilsportgalan arrangeras av tidningen Bilsport och Svenska Bilsportförbundet. För mer information kontakta gärna Linda Hugosson, presskontakt på Förlags AB Albinsson & Sjöberg, telefon 0455-335 378, linda.hugosson@fabas.se alt. Jörgen Ekwall, marknadsansvarig på Svenska Bilsportförbundet, telefon 0702-00 62 06eller jorgen.ekwall@sbf.se.

Albinsson & Sjöberg är Nordens största motorförlag och ingår i den familjeägda mediekoncernen FabasGruppen AB som bedriver verksamhet i Sverige, Norge och Polen. Koncernen, med huvudkontor i Karlskrona i Sverige, har närmare 120 anställda och omsätter 200 MSEK. FabasGruppen ger ut månadstidningar, specialtidningar och böcker, har intressen inom mässbranschen och tidningsdistribution, samt driver webbsajter med inriktning huvudsakligen på motor och teknik. Därutöver produceras ett 20-tal egna mässor och event med anknytning till motor. Förlaget driver också Albinsson & Sjöberg Bilmuseum och Karlskrona Porslinsmuseum.