Ministerbesök på Oslo Motor Show

Bland de 40.586 besökarna som helgen, den 28-30 oktober, besökte Oslo Motor Show fanns även två norska ministrar!

Finansministern Siv Jensen, som höll ett uppskattat tal, och Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen, som besökte mässan som privatperson.

På Norges Varumesse samlas varje höst tiotusentals människor för att titta på bilar, lastbilar och motorcyklar av alla de slag. En höjdpunkt för alla fordonsentusiaster!

Tidigare år har kändisar och kungligeter funnits på plats och i år hade två politiker hittat dit.

Norges Finansminister, Siv Jensen, var på mässan och höll ett uppskattat tal om bilar och bilavgifter. Talet var speciellt inriktat på entusiastfordon, som är mässans inriktning.

Efter talet fick hon sätta sig i högerstolen, men hjälm och overall, och åka rallybil på rallyslingan utanför mässhallarna. Det var mycket lyckat och Siv Jensen hade ett stort leende under hela åkturen!

Även Samferdselsministern Ketil Solvik-Olsen besökte mässan, men som privatperson.

Han ansvarar för transport och kommunikationsfrågor i den norska regeringen och har privat ett väldigt stort bilintresse. På mässan höll även han ett tal. Då i norska Bilforlagets monter, där han pratade om finansieringen av ett bilmuseum. Därefter gick han i många timmar runt på mässan och njöt av alla entisuatfordon.

Oslo Motor Show arrangeras av Norges Varumesse och Förlags AB Albinsson & Sjöberg.

Albinsson & Sjöberg är Nordens största motorförlag och ingår i den familjeägda mediekoncernen FabasGruppen AB som bedriver verksamhet i Sverige, Norge och Polen. Koncernen, med huvudkontor i Karlskrona i Sverige, har närmare 120 anställda och omsätter 200 MSEK. FabasGruppen ger ut månadstidningar, specialtidningar och böcker, har intressen inom mässbranschen och tidningsdistribution, samt driver webbsajter med inriktning huvudsakligen på motor och teknik. Därutöver produceras ett 20-tal egna mässor och event med anknytning till motor. Förlaget driver också Albinsson & Sjöberg Bilmuseum och Karlskrona Porslinsmuseum.