Volvo-fyrverkeri på Elmia i påsk

Volvo är en stor del av den svenska folksjälen när det gäller bilar! På årets Bilsport Performance & Custom Motor Show kommer Volvo och dess historia vara ett av huvudnumren. En stor del av B-hallen kommer att vara vikt för alla upptänkliga Volvobilar – från välbevarade originalmodeller till häftiga custombyggen.

Motorsporten kommer att representeras av Rickard Rydells BTCC Volvo S40, som annars står på Bilsports museum i Karlskrona, och Joginder Singhs Volvo PV544 med vilken han vann Safarirallyt 1965.

Volvos bilmuseum lånar ut ett antal bilar till showen. Härifrån kommer ur-Volvon ÖV4, kallad Jakob, som faktiskt rullade ut ur fabriken på Hisingenpå just skärtorsdagen 1927. En annan klassisk Volvo är en P1800 vars ägare var dåvarande kronprinsen, vår nuvarande kung, Carl XVI Gustaf.

För vänner av häftiga custombyggen finns också mycket att se. Duon som skapade begreppet Vallåkra- Volvo, Per Östman och Bertil Wilhelmsson, ställer ut sitt första bygge, en Amazon. De kommer dessutom att påbörja ett bygge på plats, inför publik, på mässan!

Sist men absolut inte minst en av mässans verkligt intressanta bilar. Bilbyggaresset Leif Tufvesson är välkänd för flera spektakulära byggen och kommer att premiärvisa sin senaste skapelse, baserad på en Volvo P1800.

Totalt sett kommer ett 50-tal Volvo att ställas ut på påskens bilfest på Elmia i Jönköping, som ifjol lockade över 80 000 besökare.

Bifogad pressinformation och högupplöst bild finns även på hemsidan, under länken PRESS:http://www.custommotorshow.se/press.php

Bildtext: En av alla klassiska Volvo-bilar som kommer visas upp är P1800 som fyller 50 år i år.