Stroke påverkar livet för både de 80 miljoner drabbade och deras 250 miljoner nära anhöriga världen över

Nytt nummer av Äldre i Centrum nr 2/2019! Tema: Bara lite stroke

TEMA. I Sverige drabbas cirka 25 000 personer av stroke varje år. En person var 20:e minut. Stroke drabbar hjärnans funktioner och resultatet kan bli väldigt olika funktionsnedsättningar, både fysiska och intellektuella. Stroke är också den sjukdom som kräver flest vårddagar inom den somatiska sjukvården och beräknas kosta samhället 18 miljarder kronor per år. Stroke kan också ge sociala konsekvenser, inte minst kopplat till de mer dolda följder som sjukdomen kan föra med sig. Internationellt sett är stroke den största orsaken till invaliditet och den tredje största orsaken till död. Ungefär 80 miljoner människor i världen lever med konsekvenserna efter stroke, för att inte tala om de cirka 250 miljoner nära familjemedlemmar som på olika sätt påverkas av stroke. Stroke är således ett globalt hälsoproblem, där forskningen fortsatt försöker bidra med både bot och bättring.

I PRAKTIKEN. Design utgår ofta från att människan är kapabel, men många har olika typer av funktionshinder. Små anpassningar leder ofta till en produkt som är bättre för alla. Men när AnnaKlara Gleisner, möbeldesigner och masterstudent inom rumslig gestaltning på högskolan Konstfack i Stockholm, undersökte miljardbygget nya Karolinska sjukhusets sittmöbler i de allmänna utrymmena hittade hon inte en enda bänk som uppfyllde Boverkets rekommendationer.

FORSKAREN I FOKUS. Snart bär det av till Kanada för lundaprofessorn Ingalill Rahm Hallberg. Där ska hon som första svensk invigas i sjuksköterskeorganisationen Sigmas Hall of fame.

AVHANDLAT. Att träning har positiv effekt på fysiskt och psykiskt välmående är känt sedan tidigare. Nu vet vi också att ett tillägg av näringsdryck inte behövs — det är träningen som är allra viktigast. Intervju med nydisputerade Åsa von Berens.

SPOTLIGHT. I Japan räknar en dator ut vilken nivå av äldreomsorg en person är berättigad till. Men den mänskliga kontakten med hemtjänstens personal spelar fortfarande en stor roll för åldrande japaner.

KRÖNIKA. ”Identitet ... förlorad” av Gunlaug Östbye, journalist och arkitekt SAR/MSA, född 1932.

LÄSTIPS. Två nya böcker kan ses som en del i ett pågående samtal om genus och åldrande. De kan bli resurser för både kvinnor och män att reflektera över ålderns betydelse, möjligheter och begränsningar.

DESSUTOM: Nyheter om äldre och åldrande, information från Äldrecentrum forskning & utveckling, Svenskt demenscentrum, Nationellt kompetenscentrum anhöriga och forskningscentrumen ARC och AgeCap, samt aktuella avhandlingar och fler lästips från redaktionen.