Stiftelsen Äldrecentrum bidrar med kunskap kring äldre

Stiftelsen Stockholms läns Äldrecentrum bildades 1986 av Stockholms läns landsting och Stockholms stad. Politikerna i länet såg kunskapsbristerna både när det gällde åldrandet generellt och åldrandets sjukdomar, men också i vården och omsorgen om äldre människor.

Syftet med Äldrecentrum var, och är fortfarande, att resultat från studier i förlängningen ska förbättra livssituationen för den äldre personen. Stadgarna säger att ”Äldrecentrums övergripande mål är att tillvarata och praktiskt omsätta erfarenheter och forskningsresultat inom områden av särskild betydelse för de äldres situation i samhället och att själv eller tillsammans med andra initiera och genomföra forskning och utveckling om de äldres förhållanden”.

Ett stort antal utvärderingar av befintliga verksamheter har på beställning utförts av utredarna inom Äldrecentrum (se rapportlista).

Vid Äldrecentrum pågår tvärvetenskaplig forskning, främst inom det omfattande longitudinella SNAC-K projektet, som kan ses som en utveckling av det tidigare Kungsholmsprojektet.

Utredningar och forskningsstudier gjorda inom Äldrecentrum ger resultat som praktiskt kan användas i verksamheter som rör äldre människor.

Metodutveckling sker bland annat genom projektet Arbetsplatsen som plats för utveckling (APU). I cirkelform ställs frågan hur kunskap blir använd, hur ”lärande organisationer” kan bli verklighet inom äldrevård och äldreomsorg i stockholmsregionen.

En viktig del i Äldrecentrums verksamhet är att på olika sätt sprida de resultat som tagits fram i olika studier. Information sker bland annat genom att Äldrecentrum arrangerar seminarier, dels riktade till angelägna yrkesgrupper dels till intresserad allmänhet. Kurser och forskarcirklar erbjuds kontinuerligt.

Forskare och utredare på Äldrecentrum är populära föreläsare, som ofta också förekommer som experter i massmedia.

Äldrecentrum äger också den nationella tidskriften Äldre i Centrum, som på ett populärvetenskapligt sätt beskriver angelägna och aktuella ämnen som rör den äldre människan.

Relaterat innehåll