Boende för äldre och kompetensförsörjning inom äldreomsorgen teman för seminarium i Almedalen

Stiftelsen Äldrecentrum presenterar en färsk enkätstudie om var och hur äldre vill bo när Äldrecentrum tillsammans med Famna anordnar ett seminarium den 3 juli. Ett annat ämne som tas upp är rekrytering och kompetensförsörjning inom äldreomsorgen.

Seminarieprogram den 3 juli 2017

08:20-08:50 Nationell kvalitetsplan för vård och omsorg för äldre personer
Susanne Rolfner Suvanto, särskild utredare för utredningen Nationell kvalitetsplan för vård och omsorg om äldre personer.

Framtidens äldreomsorg — utmaningar och möjligheter

08:50-09:10 Inledning
Clara Lindblom, ordförande, Stiftelsen Äldrecentrum, äldre- och personalborgarråd, Stockholms stad och Ella Bohlin, vice ordförande, Stiftelsen Äldrecentrum, barn- och äldrelandstingsråd, Stockholms läns landsting.

09:10–09:25 Rekrytering och kompetensförsörjning inom äldreomsorgen
Hur ska vi kunna täcka behovet av personal med rätt kompetens inom äldreomsorgen? Vilken roll kan välfärdsteknologins innovationer spela inom vård och omsorg?
Sven-Erik Wånell, medarbetare i utredningen Nationell kvalitetsplan för vård och omsorg om äldre personer.

09:25–09:50 Var och hur vill äldre bo?
Resultat från en färsk enkätstudie från Stiftelsen Äldrecentrum presenteras.
Ingrid Hjalmarson och Jenny Österman, utredare vid Stiftelsen Äldrecentrum.

09:50–10:05 Hur utformar man boende för äldre?
Ett föredrag om boende för äldre med fokus på individens behov och förutsättningar. Hur skapar man en plats som är och känns trygg? En plats som stimulerar sociala möten? En plats där man kan få vård om man behöver?
Jenny Hjalmarson, kvalitetssamordnare och projektchef Famna.

10:05–10:50 Paneldebatt: Framtidens äldreboende
Medverkande: Clara Lindblom, äldre- och personalborgarråd Stockholms stad, Ella Bohlin, barn- och äldrelandstingsråd Stockholms läns landsting, Sven-Erik Wånell, Ingrid Hjalmarson, och Jenny Österman, utredare Stiftelsen Äldrecentrum, Jenny Hjalmarson, kvalitetssamordnare och projektchef Famna, Ylva Sandström, expert boendefrågor SABO (Sveriges Allmännyttiga Bostadsföretag), Maria Rydén VD Vårdboende, Ikano Bostad, Emma Eng, projektledare Stockholm Digital Care, Stockholms stad.

Datum och tid: 3 juli 2017, klockan 08.20-10.50. Vi inleder med kaffe och smörgås från klockan 08.00.
Plats: Bildstenshallen, Fornsalen, Gotlands museum, Strandgatan 14, Visby.
Arrangörer:
Stiftelsen Äldrecentrum och Famna.

Seminariet ingår som en del i seminariedagen Ett gott liv, hela livet som arrangeras tillsammans med Demensförbundet och Svenskt Demenscentrum.

Länk till hela seminarieprogrammet: http://www.aldrecentrum.se/Kalender/Seminariedag-i-Almedalen-Ett-gott-liv-hela-livet/

Kontakt för mer information
Linda Larsson, kommunikatör, tfn: 08-690 58 20, e-post: linda.larsson@aldrecentrum.se.

Stiftelsen Stockholms läns Äldrecentrum är ett forsknings- och utvecklingscentrum. Uppdraget är att bidra med kunskap som äldre personers hälsa, vård och omsorg. Läs mer på www.aldrecentrum.se