Nationalföreningen mot emigration bildades 1907

Staten ville gynna de små jordbruken. De självägande jordbrukarna var en säkerhet politiskt, socialt och moraliskt, för så länge den självägande bonden hade en säkrad existens, emigrerade inte familjen.

Nationalföreningen mot emigration (NME) bildades 1907 på restaurang Runan i Stockholm. Kronprins Gustav Adolf var högste beskyddare. Denna organisation verkade för information och framförallt för praktiska insatser mot emigrationen. Från början bedrevs arbetet mest med traditionella propagandistiska metoder, exempelvis föredrag och pamfletter, men snart började föreningen med förmedling av arbetstillfällen, egnahemslån och köp av jord.

År 1913 knöt Nationalföreningen till sig AB Svensk Jordförmedling, ett företag som genom samarbete med hushållningssällskapens lokala egnahemsnämnder ägnade sig åt nybildningar och förmedling av egnahem, framförallt småbruk. Med tiden omfattade verksamheten även förmedling av större jordbruk och exploatering av villaområden.

Jordförmedlingen blev med tiden mycket kritiserad.  År 1930 var nog inget namn så hatat som namnet "Svensk Jordförmedling", skriver författaren Ludvig Nordström på sidan 30 i boken om Lort-Sverige:

”Det betecknade nöd, sorg, förtvivlan, orsakade av affärsmetoder i svensk jord, som direkt svarade mot hus- och tomtspekulationen i städerna”, skriver han. Många personer som hade satsat allt de ägde på jordlotter och ett tryggare liv, hade slängts ut, vräkts, när de inte hade kunnat infria kontraktsbestämmelserna.

Som ett exempel anför Ludvig Nordström, vad som berättades för honom när han besökte Roslagen. Forsmarks bruk ägde en ö, som överläts till Svensk Jordförmedling, som i sin tur tvingade torparna att köpa sina torp till ett upptrissat pris. Om de vägrade hotades de med att deras bostäder och mark skulle säljas till andra.

Adrian Molin engagerade sig i denna verksamhet. Genom sin tyskvänliga och antidemokratiska hållning har han fått ett grumligt eftermäle. Men han trodde på att den som själv ägde sin bostad påverkade den goda samhällsutvecklingen. Molins engagemang inskränkte sig inte bara åt förmedling av tomter och bostadslån, utan han ägnade sig också åt inredning av bostäderna. Adrian Molin var dessutom upphovsman till Det Nya Sverige, en tidskrift där Jarl Hjalmarson skrev sina första stora politiska artiklar.

Fortsättning följer..

Lilian O. Montmar
Ovanstående källor och material har jag som författare utgått ifrån i mina dokumentärromaner

"Kolonisterna på hjortronmyrarna" och "Maria Magdalena Mathsdotter - Kungen, samekvinnan och den franske pastorn"