Buen Vato Tequila är tillbaka i Systembolagets beställningssortiment

Buen Vato Tequila är tillbaka i Systembolagets beställningssortiment

[Stockholm, 2023-12-07] — Buen Vato Tequila, känd för sin exceptionella smak och engagemang för hållbarhet, gör en triumferande återkomst till Systembolaget denna månad, nu tillgänglig för beställningssortiment. Med sin unika blandning av smaker och banbrytande miljövänliga förpackningar framstår Buen Vato som en pionjär inom spritindustrin.

En smak att komma ihåg:

Buen Vato Tequila har genomgående uppmärksammats för sin mjuka och välbalanserade smak, och tjänat prestigefyllda medaljer som vittnar om dess kvalitet. Denna tequila är tillverkad med precision, vilket säkerställer en enastående dryckesupplevelse för både aficionados och nykomlingar.

Revolutionerande förpackning:

Det som verkligen skiljer Buen Vato är dess engagemang för hållbarhet. Tequilan presenteras i världens första pappersflaska, tillverkad av 94 % återvunnet papper. Denna innovativa förpackning minskar inte bara miljöpåverkan, den erbjuder också ett enkelt och effektivt sätt att återvinna.

Miljöpåverkan:

Buen Vato Tequila går längre än bara förpackningen. Dess produktionsprocess är utformad för att vara miljövänlig och spara vatten och el. De sofistikerade transportmetoderna som Buen Vato använder minskar koldioxidutsläppen med imponerande 84 %, vilket ytterligare förstärker dess engagemang för en grönare framtid.

Swedish Beverage Industry Climate Initiative (DKI), där Buen Vato-gruppen av miljöingenjörer har deltagit, implementerade ett verktyg för att mäta, övervaka och rikta spritindustrins klimatpåverkan. Resultaten var chockerande. Förpackningsmaterial (61 %) och varutransporter (26 %) är de element som har högst utsläpp för dryckesimportörer.

Det var därför Buen Vato blev den första tequilan i världen som såldes i en 94 % återvunnen kartongflaska, med 84 % färre koldioxidutsläpp per flaska. Företaget beslutade också att buteljera så nära slutkonsumenten som möjligt; denna åtgärd och den lättare förpackningen minskar 0,52 kg/CO2 per liter tequila. Dessutom fortsätter förbättringar för att minska koldioxidutsläppen, Buen Vato arbetar med att hitta ett biobränslealternativ för produktionsprocesser. Den stora utmaningen är att genomföra en plan för att minska påverkan av fossila bränslen på destilleriet med upp till 90 % med hjälp av biobränslen som kommer från använd matolja.

Engagemang för socialt ansvar:

Buen Vato Tequila sträcker sitt engagemang bortom miljön och engagerar sig aktivt i initiativ för socialt ansvar. Företagets etos kretsar kring att inte bara producera en exceptionell produkt utan också att bidra till välbefinnandet för de samhällen det betjänar. När Buen Vato återvänder till Systembolaget kan kunder vara stolta över att veta att deras val sträcker sig längre än att njuta av en premium tequila – det stödjer ett varumärke som värdesätter socialt ansvar och välfärd i samhället.

"Vi är glada över att få tillbaka Buen Vato Tequila till Systembolaget och introducera den på onlinemarknaden. Vårt engagemang för både exceptionell smak och miljöansvar är kärnan i det som gör Buen Vato verkligen unik", säger Claes Puebla Smith, VD på Buen Vato Tequila.

Tillgänglighet:

Från och med denna månad kan Buen Vato Tequila beställas online via Systembolagets plattform, vilket gör att entusiaster kan njuta av dess distinkta smak samtidigt som de bidrar till en mer hållbar framtid.

Förutom återintroduktionen till Systembolaget är Buen Vato Tequila glada över att tillkännage sin tillgänglighet på internationella marknader. Den kräsna smaken av Buen Vato kan nu avnjutas i Italien, Polen, Portugal och Nederländerna. Dessa länder omfamnar varumärkets engagemang för hållbarhet och kvalitet och har nu möjlighet att uppleva Buen Vato Tequilas unika smakprofil samtidigt som de bidrar till ett mer miljömedvetet och socialt ansvarsfullt globalt spritlandskap. När Buen Vato utökar sin räckvidd fortsätter den att kämpa för de värderingar som har gjort det till ett framstående val för konsumenter över hela världen.

AliasSmith AB

AliasSmith är Europas ledande importör och varumärkesbyggare av mexikanskt destillat. Genom vårt fokus på att förvalta, förädla och förmedla äkta mexikansk dryckeskultur har vi skapat ett distributionsnätverk i 35 länder i och kring Europa. I September 2022 lanserar AliasSmith världens första tequila i pappersflaska under det egna varumärket ”Buen Vato”.

AliasSmith AB
Upplandsgatan 49