Mexikanska staten ger medalj och utmärkelsen ”Framstående mexikaner” till Claes Puebla Smith. Det är första gången en sådan medalj delats ut i Sverige och Norden.

Vid en ceremoni på Mexikos ambassad i Stockholm samlades, onsdagen den 8 maj, 60 personer för att bevittna när Mexikos ambassadör Alejandro Adley delade ut utmärkelsen och medaljen ”Mexicanos Distinguidos” vilket på svenska betyder ”Framstående Mexikaner” till Claes Puebla Smith, för sitt arbete med att utbilda om och tillgängliggöra några av de bästa destillat Mexiko har att erbjuda till både bransch och konsumenter.

”Utmärkelsen ges till Claes för hans utomstående insatser inom affärsmannaskap med mexikanska destillat och han har på så vis blivit en agaveambassadör” sa Mexikos ambassadör i Sverige, Alejandro Alday.

AliasSmith AB grundades 2004 av Claes Puebla Smith och har på 20 år kommit att bli Europas största oberoende importör och distributör av mexikanska destillat med distribution i 39 länder genom 77 distributörer. AliasSmith representerar den nya generationen av exklusiva mexikanska destillat med kända varumärken som Arette, Fortaleza, BruXo, BESO, Los Tres Toños, Almave, Nixta, Nocheluna bl.a. och 2021 lanserade AliasSmith Buen Vato, världens första tequila i pappersflaska.

Ingenjören och entreprenören Claes Puebla Smith kom till Sverige från Mexiko 1984 och har under sin yrkeskarriär bildat åtta företag men det är med AliasSmith AB, som i september firar 20 år, som han blivit mest känd.

Distinguished Mexicans Award administreras av Mexikos utrikesministerium och delas ut en gång om året. Utmärkelsen består av en silvermedalj och ett diplom utfärdat av Institute of Mexicans Abroad (IME) och lämnas över av ambassadören i landet där mottagaren verkar. Utmärkelsen ges till mexikaner som har bott utomlands de senaste 5 åren utan avbrott och utmärkt sig genom sitt ledarskap, enastående yrkeskarriär och som är allmänt erkända av sina kamrater inom sitt prestationsområde. Utmärkelsen är dessutom ett bevis att verksamheten har bidragit till att höja Mexikos namn.

AliasSmith AB, Gabriel Zarzosa: 079-304 75 79, gabriel@aliassmith.se

Mexikos ambassad, Antonio Perea Santiesteban, 070-225 51 79, apereas@sre.gob.mx