Mezcal, tequilans tuffa syskon, nu på Systembolaget!

Mezcal, tequilans tuffa syskon, nu på Systembolaget!

För första gången finns mezcal 100 % agave äntligen på Systembolagets butikshyllor. Systembolaget lanserar den 15 maj två högklassiga mezcal 100 % agave från den småskaliga och mycket hantverksmässiga producenten Bugarin Exportaciones. Släppet görs i begränsad upplaga i de tre vinkällarbutikerna, men kan beställas till samtliga butiker. Mezcal är liksom tequila ett mexikanskt agavedestillat, men skiljer sig på många sätt från sitt betydligt mer kända syskon. Mezcal tillverkas i Oaxaca i sydöstra Mexiko, produktionen är betydligt mer småskalig än tequilaproduktionen, andra agavesorter och tillverkningsmetoder används och man hittar ibland den (ö)kända larven i flaskan. Allt detta ger en mycket spännande spritdryck, som är både rökigare och örtigare än tequila.

Systembolaget har under de senaste tre året tydligt visat att man bedömer att tequila är ett av dryckesvärldens mest intressanta destillat, bland annat genom tre lanseringar i det ordinarie sortimentet under 2008 och 2009 och ett flertal lanseringar i det exklusiva tillfälliga sortimentet. Nu tittar man bredare på mexikanska agavedestillat och lanserar för första gången två mezcal 100 % agave i sitt exklusiva tillfälliga sortiment. Följande mezcal  100 % agave släpps den 15 maj i Systembolagets vinkällarbutiker i Stockholm, Göteborg och Malmö (men kan givetvis beställas till samtliga butiker):

• El Recuerdo de Oaxaca Mezcal Blanco 100 % Agave (Art.Nr.  20206/700 ml/38%/299.00) är en högklassig olagrad mezcal med en mjuk och rökig öppning med inslag av choklad, fruktighet, viss sötma och Goodyeardäck. Den har tydliga toner av färska skivade grönsaker, örter och aromer av rå agave. Lång avslutning med sälta, viss pepprighet och söt tjärighet.  I flaskan hittas den (ö)kända larven Hipopta Agavis, vanligtvis levandes på agaveplantan.
  • El Señorio Mezcal Extra Reposado 100 % Agave (Art.Nr. 20207/700 ml/38%/449.00) är en exklusiva mezcal som lagrats tolv månader på amerikanska bourbonfat. Den har en intensiv bouquet med kraftfulla rökiga inslag av bakad agave. Fruktig med inslag av mynta, någon sötma och gummi. Öppnar förvånansvärt mjukt med färska skura grönsaker, söt tjära med en relativt lång och peppriga avslutning med inslag av strävhet.

Båda serveras med fördel några grader under rumstemperatur i ett Riedel tequilaglas eller ett vinprovarglas som avec eller digestif. De ger också fantastiska cocktails, bland annat i mojito där syra, mynta, sötma och rökighet ger en mycket minnesvärd drink.

Mer information om AliasSmith hittar du på www.tequilaspirit.se (konsument) och www.aliassmith.se (bransch).
Produktblad och bilder i tryckbart format på www.aliassmith.se/press

För mer information kontakta:
Telefon: 070-710 36 91 alt. 08-30 98 55
e-post: claes@ aliassmith.se

AliasSmith AB är en svensk spritimportör med affärsidé att erbjuda det bästa sortimentet av tequila 100 % agave på den europeiska marknaden. Företaget arbetar med att introducera och beskydda unika, traditionsrika och sofistikerade spritdrycker från Mexiko.