Lights from Alingsås, ett samarbete mellan Bygg- och Elprogrammet på Alströmergymnasiet

Arbetet för eleverna på bygg-och anläggningsprogrammet startades redan under våren 2019, när de fortfarande gick sitt första år. Totalt har eleverna arbetat 5 hela skoldagar med tavlan fördelat under en längre tid. Arbetet har fördelats och vissa av eleverna har målat världskartan och vissa har monterat ihop tavlan som är ca 2 meter hög och 2 meter bred.

Lights from Alingsås - det är vad projektet heter, berättar Camilla Boström, Eventkoordinator Lights in Alingsås.Det är en ljustavla som visar på hur ljuset har spridit sig i världen från Alingsås. Sedan 2000 fram tills 2019 års evenemang, har det kommit studenter och designers från totalt 61 länder världen över,

- Det som har varit svårast med att måla kartan har varit att vara noggrann, att vara detaljerad och inte måla utanför skissen, berättar en av eleverna.

- Eleverna har jobbat på jättebra, trots den korta tid som de hade på sig att färdigställa tavlan. berättar Lina Persson, lärare Bygg -och anläggningsprogrammet.

Elever från el-och energiprogrammet, åk 2 har även varit högst involverade i detta projekt.

- Eleverna har jobbat skarpt redan från början och lagt ned mellan 35-40 timmar på sitt arbete i kursen Elektronikproduktion, säger Magnus Jansson, lärare El-och energiprogrammet.

- Det som är roligt att se är att samarbetet mellan de olika programmen har fungerat så bra. Byggprogrammet hade varit handfallna vad gäller elarbetena och el-programmet hade varit lika handfallna gällande tavelbygget. Ljusstyrningen med interaktion hade även den varit omöjlig utan LedLabs kunnande gällande ljusstyningsutrustning och programmeringen av densamma. Tillsammans gör vi det möjligt, berättar Magnus vidare.

Totalt har eleverna monterat, 61 st lysdioder med 183 lödpunkter tillsammans med närmare 150 m kabel. Vi har även monterat krympslang på 183 ställen för att undvika vatteninträngning och kortslutning på utsatta ställen. Det som har varit svårast är att hålla räkningen på hur många lysdioder vi har lött, säger en elev.

- Det viktigaste med detta arbetet är att ljusskyltens funktioner är igång och fungerar när min pappa ska gå Lights-slingan, säger en av eleverna.

Ljustavlan kommer att stå synligt under Lights in Alingsås och utplacerad vid ”Lugnet”.

Klass 18BA: går andra året på Bygg- och anläggningsprogrammet

Olof Olsson, Moa Nordström, Elin Johansson, Rasmus Hagman, Karim Rahimi
Lärare: Lina Persson med hjälp av hela byggarbetslaget
Sponsor: Beijer Bygg Alingsås. Trä -och byggmaterial

Klass 18EE, går andra året på El- och energiprogrammet

Oskar Litzell, Emil Forsblad, Adam Wiktorsson, Kristoffer Hagman, Anton Sundvall, Jonathan Frisk, Emma Axelsson, Kalle Johansson
Lärare: Magnus Jansson och Stefan Achilles

Sponsor: LedLab. Programmering av ljusstyrning + hårdvareenheten. Styrdon.

• lights in alingsås
  • alingsås
  • lights in alingsås 2019

2019 blir ett speciellt år för Lights in Alingsås. Det är året som evenemanget arrangeras för 20:e gången och kommer att firas stort.