Erbjudande: Utökad städning med ytdesinfektion

Erbjudande: Utökad städning med ytdesinfektion

Med anledning av COVID-19 har efterfrågan ökat vad gäller städning i allmänna utrymmen i flerbostadshus för att minska smittspridning. Dörrhandtag, hissknappar och andra kontaktnära ytor bör desinficeras för bästa resultat.

Coronaviruset smittar främst via så kallad droppsmitta, men det smittar även via kontaktsmitta och indirekt kontaktsmitta, även om det inte är det primära sättet viruset sprids på.

Indirekt kontaktsmitta kan innebära att droppar av viruset landat på ytor som sedan vidrörs (främst tagytor, eller andra kritiska kontaktytor) och som sedan smittar när du t.ex. rör vid ansiktet och kommer in via ögon, näsa eller mun.

– Därför är det viktigt att försöka undvika att röra vid ansiktet och tvätta händerna ofta, säger David Rydell på städföretaget NRSE.

Vad kan man göra utöver att hålla en god handhygien och vara försiktig med sociala kontakter?

– Det är viktigt att arbeta förebyggande genom att det är noggrant städat och att kontaktytor, som dörrhandtag, lys- hiss och larmknappar, desinficeras. Samtidigt som riktlinjer för att efterleva god hygien efterföljs, säger David Rydell.

Det är även viktigt att säkerställa bra förutsättningar för att de boende själva skall kunna hålla efter i byggnaden.

– Det vi gör är att skapa en miljö där bakterier och virus får sämst förutsättningar att överleva, detta kontrolleras sedan med ett mätverktyg som detekterar kontaminering på cellnivå. Till sist desinficerar vi med en elektrostatisk tryckspruta och använder ett medel som har bevisad effekt på coronaviruset inom bara några minuter. Medlet tar heller ingen skada på människor, djur eller miljön, avslutar David.

I samarbete med NRSE kan bostadsrättsföreningar få ett specialerbjudande på storstädning med kompletterande desinfekterande städning av kontaktnära ytor.

Erbjudande till ett nedsatt pris:

1. Storstädning med sanering, ytbehandling och ytesdesinfektion i fastigheten
  2. Uppföljning med ATP-mätning

Maila bofokus@allabrf.se för kostnadsfri offert på sanering av konstaterad smitta eller i förebyggande syfte. Erbjudandet gäller just nu endast i Mälardalsregionen.