Föreningens ansvar i samband med nästa värmebölja

Föreningens ansvar i samband med nästa värmebölja

Förra årets sommar slog värmerekord. Fläktar sålde slut i affärerna och många blev handlingsförlamade på grund av stekheta lägenheter. Enligt SMHIs prognoser verkar även detta år kunna bli väldigt hett. Bostadrättsföreningar har undersökningsplikt och en skyldighet att agera om inomhustemperaturen överstiger 26 grader. Följ de här tipsen för att undvika en ny värmechock i din bostadsrättsförening.

När det är lika varmt ute som inne är det inte lika roligt med sommarvärmen, därför är det viktigt att ha en plats som är sval så man kan svalka sig. Rekommenderad inomhustemperatur enligt Folkhälsomyndigheten ligger på 18 till 23 grader. Överstiger inomhustemperaturen 26 grader har föreningen en undersökningsplikt och en skyldighet att agera.

Föreningen är skyldig att säkerställa ett bra inomhusklimat

Ett enkelt och nödvändigt åtagande är att se över föreningens ventilationssystem. För att den ska fungera på bästa sätt bör kanalsystemen rensas så att luftcirkulationen fungerar som den ska. Detta bör göras med jämna mellanrum då damm och smuts lätt kan fastna i ventilationssystemet.

Obligatorisk ventilationskontroll, även förkortat OVK, är en lagstadgad kontroll av förenings ventilationssystem. Besiktningen bör göras av en certifierad funktionskontrollant. Syftet med en kontinuerlig besiktning är att säkerställa ett tillfredställande inomhusklimat.

Många fastigheter i Sverige är inte byggda för att stå emot en sån hög utomhustemperatur som fjolårets värmebölja. Speciellt i äldre flerbostadshus är ventilationssystemet ofta mycket bristfällig. Bristande tätning vid fönster och dörrar, tilltäppta skafferiventiler och otillåtna fläktar monteras upp i badrum eller kök. Allt det här skapar en sämre ventilation och ett bristande inomhusklimat i bostaden.

Trots detta finns det en hel del förbättringar som kan göras för ett behagligare inomhusklimat, även i äldre fastigheter. Förutom att redan nu köpa in fläktar eller air-conditioning finns det andra förberedelser som kan hjälpa dig inför årets värmebölja.

Några enkla knep för ett behagligare inomhusklimat:

• Ersätt äldre remdrivna fläktar i bostaden med direktdrivna EC-fläktar
  • Se över bostadsrättsföreningens ventilationssystem och se till att smuts och damm rensas bort från ventilationerna.
  • Se till så att spaltventilerna vid fönstren hålls öppna för tilluft och rengör vid jämna mellanrum.
  • Skaffa bra solavskärmning så som gardiner eller persienner. Om möjligt flytta din sovplats till nedervåningen eller till det svalaste rummet i bostaden.
  • Vädra under nätterna när det är svalare för att få in så kall luft som möjligt. Undvik att ha dörren öppen under dagen.

För offerter från ventilationsproffs i ert område, besök Anbudskollen under kategorin OVK & Ventilation.