Undvik skuldfällan: Alltfler BRF:er hos Kronofogden

Undvik skuldfällan: Alltfler BRF:er hos Kronofogden

Totalt 155 bostadsrättsföreningar finns för närvarande listade hos Kronofogden med skulder upp till 25 miljoner kronor ned till några hundralappar.

– Det är en blandad samling av skuldsatta bostadsrättsföreningar. Skuldsättningen kan i vissa fall bero på att föreningen är ekonomiskt utsatt men kan också i värsta fall bero på ekonomisk brottslighet, säger Katarina Ekström Erman, sektionschef på Kronofogden.

För att undvika att själv hamna i en sådan förening är det viktigt att engagera sig. Få föreningar är skyldiga att lämna sina årsbokslut till Bolagsverket. Därför är det främst medlemmar i föreningen och föreningens revisor som har insyn i ekonomin. Även föreningens ekonomiska förvaltare kan hjälpa till att flagga för oegentligheter.

– De ekonomiska konsekvenserna kan bli förödande om något går på tok. Det är viktigt att sätta sig in i vad man köper, oavsett hur stor eller liten föreningen är, säger Katarina Ekström Erman.

Enligt allabrf.se har belåningen per kvadratmeteryta ökat med nästan 13 procent mellan år 2015 och 2019. Främst är det nyproduktion som står för den ökade skuldsättningen.

I nyproduktion ligger lånen i regel på mellan 15.000–20.000 kronor per kvadratmeter. Det är tre fyra gånger högre än genomsnittet.

Som bostadsspekulant bör man räkna med att räntorna en dag kommer att stiga vilket kan resultera i höjda avgifter.

– Det är svårt att beta av på skulden. Du får snarare leva med den och som köpare vara medveten om att man är ansvarig för sin del av föreningens skulder, säger Hampus Dahlstedt, grundare och VD på allabrf.se.

Han vill även poängtera att man bör vara extra försiktig med små föreningar. Finns det färre än femton lägenheter i bostadsrättsföreningen tar du en större ekonomisk risk, menar Hampus Dahlstedt. Även bankerna ser en ökad risk i mindre föreningar och är mer restriktiv med lån.

Läs hela artikeln från Dagens Industri här.