2019 års vinnare - Kungsbacka Kommun

Vem tar Laddguldet 2020? - Årets viktigaste pris i elbilsbranschen

2020 års vinnare av Laddguldet koras av Trafikutskottets ordföranden Jens Holm på eCar Expo nu på fredag kl. 16.15 tillsammans med Tobias Henmark, Allego bl.a.

Blir det Vellinge, Nacka, Lund, Strängnäs, Göteborg, Upplands Väsby, Stockholm, Sotenäs, Mölndal, Linköping eller Sigtuna som kniper Laddguldet i år. Spänningen är stor.

Syftet med Laddguldet är att sprida goda exempel och lyfta fram framgångsfaktorerna för de kommuner och företag som är med och driver omställningen till utsläppsfria transporter.

Sedan 2017 har vi delat ut priset. I höstas presenterades en studie som lyfte fram kommunernas betydelse för elektrifieringen. Det stärkte oss i vår övertygelse om prisets betydelse. När kommunerna installerar publika laddstationer och köper in elbilar till den kommunala fordonsflottan påverkar det de lokala invånarnas benägenhet att köpa laddbara fordon. Det visar en statistisk studie publicerad av IVL Svenska Miljöinstitutet och Göteborgs universitet. https://www.ivl.se/toppmeny/pressrum/pressmeddelanden/pressmeddelande---arkiv/2019-04-03-kommunens-egen-elbilspolicy-paverkar-invanarnas-elbilskop.html

Värt att nämna är att januari 2020 blev den månad som andelen laddbara bilar översteg 30 procent för första gången.

Juryarbetet pågår förfullt. Juryn tar ställning till vilken kommun som inte bara har fallit väl ut i statistiken, utan som också aktivit har arbetat för att bli en framgångsrik elbilskommun. Bland annat tittar juryn på poltiska beslut och förekomsten av bra miljö- och bilpolicies. I juryn arbetar Anna Linden från 2030-sekretariatet, Magnus Johansson från Elbil Sverige, Jessica Allenius från BilSweden, Daniel Kulin från PowerCircle samt Christer Lindström Kungsbacka kommun som också är förra årets vinnare.