Allente väljer dentsu X som nordisk mediebyrå

Allente väljer dentsu X som nordisk mediebyrå

Nordiska tv- och streamingleverantören Allente meddelar idag att man har valt dentsu X som mediebyrå. ”När vi träffade teamet på dentsu X sade det klick nästan direkt. Allt det vi behövde var kärnverksamhet för dem”, säger Allentes nordiska marknadsdirektör Caroline Størmer-Nilsen.

När Allente under vintern inledde en upphandlingsprocess för en ny nordisk mediebyrå, var målsättningen tydlig:

”Vi ville ha en insikts- och datadriven byrå som tänker ”digital first”, och som har ett holistiskt perspektiv på hela kundresan. Vårt varumärke är fortfarande relativt nytt, och vi verkar i en konkurrensutsatt bransch. Här behövde vi någon som förstod och kunde svara mot våra specifika behov – både i Sverige, Norge, Danmark och Finland”, säger Caroline Størmer-Nilsen, nordisk marknadsdirektör på Allente.

Hon fortsätter:

“När vi träffade teamet på dentsu X sade det klick nästan direkt. Allt det vi behövde var kärnverksamhet för dem, något de också kunde bevisa med starka kundcase”.

Nu tar arbetet med att lära känna teamen och uppdraget vid, något även dentsu X glädjer sig åt:

”I Allente ser vi en drömkund, som konstant utmanar sig själva, och strävar efter en ultimat kundupplevelse och att leverera den bästa underhållning på det sätt som kunderna önskar. Med vårt sätt att identifiera utmaningar baserade på insikt i mänsklig motivation och omsätta det i innovativa, integrerade kommunikationsupplevelser, som sträcker sig bortom traditionella medieexponeringar, ser vi fram emot att maximera effekten av marknadsinitiativen tillsammans med Allente och växa deras affär i Norden”, säger Andreas Monberg, byråchef på dentsu X Sverige.

Uppdraget kommer ledas av ett kombinerat nordiskt team med representanter från dentsu i Sverige och Norge. På de flesta marknader kommer uppdraget hanteras av dentsu X medan Carat ansvarar för medieplanering- och köp i Norge.

I och med samarbetet med dentsu X, avslutar Allente ett mångårigt samarbete med mediebyrån Publicis.

”Publicis har gjort ett fantastiskt jobb under uppstarten av Allente. När det nu är dags för oss att ta nästa steg med både en ny kreativ byrå i Kurppa Hosk (fd BLCK) och en ny mediebyrå i dentsu X, kommer vi att kunna bygga vidare på allt det goda arbete som är gjort hittills”, avslutar Caroline Størmer-Nilsen.

Allente, team:

• Caroline Størmer-Nilsen, marknadsdirektör Norden
  • Tone Ulvestad Hordnes, Head of Marketing Execution Norden
  • Sofie Olsson, Head of Performance Marketing Norden
  • José Hestner, Performance Marketing Manager Sverige
  • Maria With Olsen, Performance Marketing Manager Danmark
  • Emma Jakobsson, Head of Marketing B2B & Marketing Manager SE/FI
  • Andreas Hautau, Marketing Manager NO/DK

dentsu X, team:

• Andreas Monberg, Client Partner Norden
  • Victoria Englund, Performance Lead Norden
  • Ida Hilford Brander, Media Lead Norden och Sverige
  • Eivind Dyken, Strategy Lead Norden
  • Nina Grannes, Insights & Research Lead Norden
  • Ann-Kristin Stene, Client & Media Lead Norge
  • Sonia Scheel, Client & Media Lead Danmark

Allente är en nordisk tv-distributör som erbjuder tv- och streaminglösningar av hög kvalitet via satellit och bredband till en miljon kunder i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Företaget grundades i maj 2020 efter en sammanslagning av Canal Digital och Viasat Consumer. Allente har huvudkontor i Stockholm och Oslo, VD är Jonas Gustafsson. Företaget ägs 50/50 av Telenor Group och Viaplay Group.

Allente är en nordisk tv-distributör som erbjuder tv- och streaminglösningar av hög kvalitet via satellit och bredband till en miljon kunder i Sverige, Norge, Danmark och Finland. I Sverige erbjuder man även bredbandslösningar, utan tv-paket. Företaget grundades i maj 2020 efter en sammanslagning av Canal Digital och Viasat Consumer. Företaget har huvudkontor i Stockholm och Oslo, VD är Jonas Gustafsson. Företaget ägs 50/50 av Telenor Group och Viaplay Group.